responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 859

ج: اشكال ندارد و در فرض سؤال، نماز جمعه صحيح و مجزى از ظهر است، ولى از حرف زدنى كه فايدۀ خطبه را فوت كند، اجتناب لازم است.

س: آيا زن بدون اجازۀ شوهر، مى‌تواند در نماز جمعه و دعاى كميل و راهپيمائيهاى اسلامى، شركت نمايد يا خير؟ ج: خروج زن از منزل در غير واجبات منوط به اجازۀ شوهر است

[1] .

بخش دوّم:
احكام نماز جمعه مطابق با
فتاواى حضرات آيات: خوئى و سيستانى

نماز جمعه

مسأله نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است، و امتيازش از نماز صبح اين است كه دو خطبه در پيش دارد [2]، و نماز جمعه واجب تخييرى است، به اين معنى كه مكلف در روز جمعه مخير است كه نماز جمعه را بخواند در صورتى كه شرايطش موجود باشد، يا نماز ظهر به جا آورد، پس اگر نماز جمعه را به جا آورد كفايت از ظهر مى‌كند.

شرايط واجب شدن نماز جمعه

واجب شدن نماز جمعه چند شرط دارد: اول: داخل شدن وقت، و آن عبارت از زوال آفتاب است، و وقتش تا برابر شدن سايۀ شاخص است با شاخص بنا بر اظهر، پس هر گاه تا برابر شدن سايه با شاخص نماز جمعه را تأخير انداخت، وقتش خارج شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد [3]. دوم: شماره افراد، و آن هفت نفر است با امام، و هر گاه هفت نفر از مسلمانان جمع نشوند نماز واجب نمى‌شود، بلى نماز جمعه از پنج نفرى كه يكيشان امام باشد صحيح است [4]. سوم: بودن امام جامع الشرائط امامت؛ از عدالت و غير آن از چيزهايى كه در امام جماعت معتبر است، هم چنان كه در بحث نماز جماعت گذشت و بدون او نماز جمعه واجب نمى‌شود.


[1] تبريزى: خروج زن از منزل در غير واجبات تعيينيه كه موقوف به خروج است بنا بر احتياط منوط به اجازۀ شوهر مى‌باشد. مكارم: بنا بر احتياط منوط به اجازۀ شوهر است مگر در مواردى كه اگر آنها به مجالس دينى و مساجد نروند از اسلام دور مى‌مانند و تعاليم لازمۀ اسلامى را فرا نمى‌گيرند و اخلاق اسلامى را ترك مى‌كنند يا در آن ضعيف مى‌شوند.

[2] سيستانى: نماز جمعه مانند نماز صبح دو ركعت است با اين تفاوت كه در نماز جمعه دو خطبه قبل از نماز لازم است. .

[3] سيستانى: اول: داخل شدن وقت و آن عبارت از زوال آفتاب يعنى ظهر است، و وقتش اول عرفى زوال است، پس هر گاه از اين وقت نماز جمعه را تأخير انداخت، وقتش تمام شده و نماز ظهر را بايد به جا آورد. .

[4] سيستانى: دوم: شمارۀ افراد، و آن پنج نفر است با امام، و هر گاه پنج نفر از مسلمانان جمع نشوند نماز جمعه واجب نمى‌شود. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 859
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست