ولى بايد حمد و سوره را به قصد قربت بخواند (1) و اگر چه بعد بفهمد كه امام در ركعت اول يا دوم بوده، نمازش صحيح است.
(1) خوئى، تبريزى: اگر چه بعد بفهمد كه امام در ركعت اوّل يا دوّم بوده.
مكارم: و نمازش صحيح است، خواه معلوم شود امام در ركعت سوّم و چهارم بوده، يا در ركعت اوّل و دوّم؛ به شرط اين كه نماز ظهر و عصر باشد كه حمد و سوره را امام آهسته مىخواند.
زنجانى: مىتواند اقتدا كند ولى بايد حمد را به قصد قربت بخواند، و اگر بعد بفهمد كه امام در ركعت اول يا دوم بوده، جماعتش صحيح است.
سيستانى: مىتواند اقتدا كند و به احتياط واجب بايد حمد و سوره را بخواند ولى بايد آنها را به قصد قربت بخواند.
[مسأله 1447 اگر به خيال اين كه امام در ركعت اول يا دوم است حمد و سوره نخواند]
مسأله 1447 اگر به خيال اين كه امام در ركعت اول يا دوم است حمد و سوره نخواند (1) و بعد از ركوع بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده نمازش صحيح است (2) . ولى اگر پيش از ركوع بفهمد، بايد حمد و سوره را بخواند و اگر وقت ندارد (3) ، فقط حمد را بخواند و در ركوع يا سجده خود را به امام برساند (4) .
(1) زنجانى: حمد را نخواند. .
(2) زنجانى: نمازش باطل است، ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد حمد را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد، آن را نخواند و در ركوع و اگر نتواند در سجده خود را به امام برساند.
(3) سيستانى: به طورى كه در مسألۀ[1442]گفته شد، عمل نمايد.
(4) خوئى، تبريزى، مكارم: در ركوع خود را به امام برساند (خوئى، تبريزى: و اگر نمىرسد، بنا بر احتياط واجب قصد انفراد نمايد.)
بهجت: فقط حمد را بخواند و بعد خود را به امام برساند.
[مسأله 1448 اگر به خيال اين كه امام در ركعت سوم يا چهارم است حمد و سوره بخواند]
مسأله 1448 اگر به خيال اين كه امام در ركعت سوم يا چهارم است حمد و سوره بخواند و پيش از ركوع يا بعد از آن بفهمد كه در ركعت اول يا دوم بوده، نمازش صحيح است (1) .
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست
(1) خوئى، گلپايگانى، فاضل، سيستانى، صافى، تبريزى: و اگر در بين حمد و سوره بفهمد، لازم نيست آنها را تمام كند.
زنجانى: جماعتش صحيح است و اگر در بين حمد و سوره بفهمد، لازم نيست آنها را تمام كند.
[مسأله 1449 اگر موقعى كه مشغول نماز مستحبى است]
مسأله 1449 اگر موقعى كه مشغول نماز مستحبى است جماعت برپا شود، چنانچه اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد، مستحب است نماز را رها كند و مشغول نماز جماعت شود (1) . بلكه اگر اطمينان نداشته باشد كه به ركعت اول برسد مستحب است به همين دستور رفتار نمايد.
(1) مكارم: بقيه مسأله ذكر نشده.
سيستانى: هر چند براى درك ركعت اوّل باشد.
[مسأله 1450 اگر موقعى كه مشغول نماز سه ركعتى يا چهار ركعتى است]
مسأله 1450 اگر موقعى كه مشغول نماز سه ركعتى يا چهار ركعتى است جماعت بر پا شود،