گلپايگانى، صافى: مسأله كسى كه مىداند اگر سوره يا قنوت را تمام كند، به ركوع امام نمىرسد چنانچه عمداً سوره يا قنوت را بخواند و به ركوع نرسد نمازش اشكال دارد.
خوئى، تبريزى: أظهر اين است كه نمازش صحيح است و بايد به وظيفۀ منفرد عمل نمايد.
سيستانى: جماعتش باطل مىشود و بايد به وظيفۀ منفرد عمل نمايد.
زنجانى: جماعتش باطل مىشود و بنا بر احتياط، نماز را به صورت فرادىٰ تمام كرده و آن را دوباره بخواند.
[مسأله 1444 كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند]
مسأله 1444 كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند (1) يا تمام نمايد به ركوع امام مىرسد، احتياط واجب آن است كه سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد (2) .
(1) مكارم: به ركوع امام مىرسد، احتياط واجب آن است كه سوره را بخواند و در اين حال اگر سوره را بخواند و اتّفاقاً به ركوع امام نرسد، جماعتش صحيح است.
(2) اراكى، فاضل: بايد سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد (فاضل: ولى اگر با تأخير به ركوع مىرسد لازم نيست سوره را بخواند و يا اگر شروع كرده لازم نيست آن را تمام كند) .
گلپايگانى، صافى: واجب نيست كه سوره را شروع كند يا اگر شروع كرده تمام نمايد بلكه مىتواند به مجرّد رفتن امام به ركوع سوره را ترك نموده و به ركوع برود.
خوئى، تبريزى: مسأله كسى كه اطمينان دارد كه اگر سوره را شروع كند يا تمام نمايد به ركوع امام مىرسد، در صورتى كه زياد طول نكشد بهتر آن است كه سوره را شروع كند، يا اگر شروع كرده تمام نمايد و اگر زياد طول بكشد، احتياط واجب آن است كه شروع نكند و چنانچه شروع كرده تمام ننمايد.
سيستانى: ولى اگر زياد طول بكشد، به طورى كه نگويند مُتابعت امام مىكند بايد شروع نكند و چنانچه شروع كرده تمام ننمايد وگرنه جماعتش باطل خواهد شد ولى نمازش صحيح است اگر به وظيفه منفرد عمل كرده باشد به تفصيلى كه در مسأله [1423]گذشت.
زنجانى: اگر زياد طول بكشد، چنانچه بخواهد نماز جماعتش باقى باشد، بايد شروع نكند. .
[مسأله 1445 كسى كه يقين دارد، اگر سوره را بخواند به ركوع امام مىرسد]
مسأله 1445 كسى كه يقين دارد، اگر سوره (1) را بخواند به ركوع امام مىرسد (2) ، چنانچه سوره (3) را بخواند و به ركوع نرسد (4) نمازش صحيح است (5) .
(1) فاضل: يا قنوت.
. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(2) سيستانى: و متابعت امام از بين نمىرود. .
زنجانى: و زياد هم طول نمىكشد. .
(3) فاضل: يا قنوت. .
(4) زنجانى: ولى در سجده خود را به امام برساند. .
(5) خوئى، تبريزى، زنجانى، سيستانى: جماعتش صحيح است.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1444.
[مسأله 1446 اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند]
مسأله 1446 اگر امام ايستاده باشد و مأموم نداند كه در كدام ركعت است مىتواند اقتدا كند،