responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 787

[مسأله 1442 اگر در ركعت سوم يا چهارم امام اقتدا كند]

مسأله 1442 اگر در ركعت سوم يا چهارم (1) امام اقتدا كند، بايد حمد و سوره را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد، بايد حمد را تمام كند و در ركوع يا سجده خود را به امام برساند (2) ، ولى اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه احتياطاً نماز را دوباره بخواند.

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى: اگر در حال قيام ركعت سوم يا چهارم. .

(2) اراكى: بقيه مسأله ذكر نشده.

گلپايگانى، صافى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر درك ركوع هم نمى‌كند، احتياط واجب آن است كه حمد را تمام كند و در سجده خود را به امام برساند، ولى اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه نماز را دوباره بخواند.

خوئى، تبريزى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر در ركوع به امام نرسد، بنا بر احتياط واجب قصد انفراد كند.

سيستانى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر براى تمام حمد وقت ندارد، مى‌تواند حمد را قطع كند و با امام ركوع رود ولى احتياط مستحب در اين صورت آن است كه قصد فرادىٰ كرده و نماز را تمام كند.

مكارم: در ركوع خود را به امام مى‌رساند. [پايان مسأله]

فاضل: در ركوع خود را به امام برساند. .

زنجانى: مسأله اگر در ركعت سوم يا چهارم امام اقتدا كند، بايد حمد را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد آن را نخواند و در ركوع خود را به امام برساند و اگر نتواند امام را در ركوع درك كند در سجده خود را به امام برساند و در اين صورت، احتياط مستحب آن است كه نماز را دوباره بخواند.

بهجت: مسأله اگر در ركعت سوّم يا چهارم، در حالى كه امام ايستاده، اقتدا كند، بنا بر احوط بايد حمد و سوره را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد، بايد حمد را تمام كند و در ركوع، خود را به امام برساند و چنانچه طورى است كه اگر حمد بخواند يا حمد را بخواهد تمام كند به ركوع نخواهد رسيد، احتياط در اين است كه قصد فرادىٰ كند و حمد را تمام كرده و بقيۀ نماز را هم خودش بخواند. ولى اگر مأموم در ركعت دوّم خود چنانچه طورى است كه اگر بخواهد حمد را تمام كند، به ركوع امام نمى‌رسد، نمى‌تواند حمد را رها كرده و همراه امام به ركوع برود؛ بلكه بايد حمد را تمام كند و خود را در سجده به امام برساند، گرچه احوط در اين صورت، قصد فرادىٰ است.

[مسأله 1443 كسى كه مى‌داند اگر سوره را بخواند در ركوع به امام نمى‌رسد]

مسأله 1443 كسى كه مى‌داند اگر سوره را بخواند در ركوع به امام نمى‌رسد، بايد سوره را نخواند (1) ولى اگر خواند نمازش صحيح است (2) .

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: فاضل و مكارم نيست

(1) بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.

(2) اراكى: نمازش اشكال دارد مگر آن كه به وظيفۀ فرادىٰ عمل نمايد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 787
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست