(2) بهجت: اگر در ركعت دوّم اقتدا كند، مستحب است قنوت و تشهد را با امام بخواند و احتياط مستحب آن است كه موقع خواندن تشهّد، به حال تجافى بنشيند، يعنى. .
(3) زنجانى: بايد بعد از تشهد با امام برخيزد و حمد را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد، آن را نخواند. .
(4) گلپايگانى، صافى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر درك ركوع هم نمىكند، احتياط واجب آن است كه حمد را تمام كند و در سجده خود را به امام برساند؛ ولى اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه نماز را دوباره بخواند.
خوئى، تبريزى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر در ركوع به امام نرسد، بنا بر احتياط واجب قصد انفراد نمايد.
زنجانى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر در ركوع به امام نرسد، در سجده خود را به امام برساند و ظاهراً كافى است.
سيستانى: در ركوع خود را به امام برساند و اگر براى تمام حمد وقت ندارد، مىتواند حمد را قطع كند و با امام به ركوع رود ولى احتياط مستحب در اين صورت آن است كه نماز را به نيّت فرادىٰ تمام كند.
بهجت: در ركوع خود را به امام برساند و چنانچه طورى است كه اگر بخواهد حمد را بخواند و يا تمام كند به ركوع امام نمىرسد أظهر تمام كردن حمد است، اگر چه احتياط در قصد فرادىٰ است.
مكارم: در ركوع خود را به امام برساند. [پايان مسأله]
(5) اراكى، فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.
[مسأله 1440 اگر موقعى كه امام در ركعت دوّم نماز چهار ركعتى است اقتدا كند]
مسأله 1440 اگر موقعى كه امام در ركعت دوّم نماز چهار ركعتى است اقتدا كند، بايد در ركعت دوّم نمازش كه ركعت سوّم امام است بعد از دو سجده بنشيند و تشهد را به مقدار واجب بخواند و برخيزد و چنانچه براى گفتن سه مرتبه تسبيحات وقت ندارد، يك مرتبه بگويد و در ركوع يا سجده خود را به امام برساند (1) .
(1) بهجت: و اگر يك مرتبه تسبيحات را هم وقت ندارد، كمتر از آن بگويد و به ركوع امام برسد و اگر اصلاً وقت ندارد، قريب است كه هيچ ذكر نگويد و با امام ركوع كند، اگر چه احتياط در قصد انفراد و اتمام است.
خوئى، تبريزى، سيستانى، مكارم: بايد يك مرتبه بگويد و در ركوع خود را به امام برساند.
زنجانى: در ركوع خود را به امام برساند. و اگر در ركوع به امام نرسد، در سجده خود را به امام برساند.
[مسأله 1441 اگر امام در ركعت سوم يا چهارم باشد]
مسأله 1441 اگر امام در ركعت سوم يا چهارم باشد و مأموم بداند كه اگر اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمىرسد، بنا بر احتياط واجب بايد (1) صبر كند تا امام به ركوع رود، بعد اقتدا نمايد.