responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 711

كه اگر آن محل ديوار داشت از آنجا ديده نمى‌شد، بايد نماز را شكسته بخواند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

اراكى: مسأله اگر از محلى مسافرت كند كه ساكنينى ندارد وقتى به جايى برسد كه اگر آن محل ساكنينى داشت در آنجا او را نمى‌ديدند بايد نماز را شكسته بخواند.

خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله اگر از محلّى مسافرت كند كه اهل ندارد، وقتى به جايى برسد كه اگر آن محلّ اهل داشت، از آنجا ديده نمى‌شد بايد نماز را شكسته بخواند.

زنجانى: وقتى به جايى برسد كه اگر در آخر آن محل، با صداى بلند اذان بگويند شنيده نمى‌شود و اگر كسى در آن محل باشد او را نمى‌بيند. .

[مسأله 1322 اگر به قدرى دور شود]

مسأله 1322 اگر به قدرى دور شود كه نداند صدايى را كه مى‌شنود صداى اذان است يا صداى ديگرى (1) ، بايد نماز را شكسته بخواند. ولى اگر بفهمد اذان مى‌گويند و كلمات آن را تشخيص ندهد، بايد تمام بخواند.

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: بهجت و سيستانى نيست

(1) اراكى: و هم چنين اگر بفهمد اذان مى‌گويند و كلمات آن را تشخيص ندهد، بنا بر احتياط واجب بايد هم شكسته و هم تمام بخواند.

مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 1326.

مسائل اختصاصى

سيستانى: مسأله 1308 كسى كه در كشتى يا قطار نشسته و قبل از رسيدن به حدّ ترخّص به نيّت نماز تمام مشغول شود ولى قبل از ركوع ركعت سوّم به حدّ ترخّص برسد، بايد نمازش را شكسته به جا آورد.

سيستانى: مسأله 1309 اگر در فرضى كه در مسأله پيش گذشت بعد از ركوع ركعت سوّم به حدّ ترخّص برسد، بايد نماز ديگرى را شكسته به جا آورد و تمام كردن نماز اوّل لازم نيست.

سيستانى: مسأله 1310 اگر كسى يقين پيدا كند كه به حد ترخّص رسيده و نماز را شكسته به جا آورد و سپس معلوم شود كه در وقت نماز به حد ترخص نرسيده بود بايد نماز را دوباره انجام دهد، پس چنانچه در اين حال هنوز به حد ترخص نرسيده باشد، بايد نماز را تمام بخواند و در صورتى كه از حد ترخص گذشته باشد نماز را شكسته به جا آورد و اگر وقت گذشته نماز را مطابق وظيفه‌اش در هنگام فوت آن به جا آورد.

[مسأله 1323 اگر به قدرى دور شود كه اذان خانه‌ها را نشنود]

مسأله 1323 اگر به قدرى دور شود كه اذان خانه‌ها (1) را نشنود ولى اذان شهر را كه معمولاً در جاى بلند مى‌گويند بشنود، نبايد نماز را شكسته بخواند.

اين مسأله در رساله آيات عظام: سيستانى و مكارم نيست

(1) فاضل: اذان خانه‌هاى آخر شهر. .

[مسأله 1324 اگر به جايى برسد كه اذان شهر را نشنود]

مسأله 1324 اگر به جايى برسد كه اذان شهر را كه معمولاً در جاى بلند مى‌گويند نشنود (1) ولى اذانى را كه در جاى خيلى بلند (2) مى‌گويند بشنود، بايد نماز را شكسته بخواند.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه سيستانى نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 711
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست