responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 688

مكارم: مسأله براى حساب مسافت هشت فرسخ بايد از آخرين خانه‌هاى شهر حساب كرد.

سيستانى: مسأله ابتداى هشت فرسخ را بايد از جايى حساب كند كه شخص پس از گذشت از آنجا مسافر محسوب مى‌شود و آنجا غالباً آخر شهر است ولى در بعضى از شهرهاى بسيار بزرگ ممكن است آخر محلّه باشد و انتهاى آن آخرين مقصد است.

شرط دوم:

آن كه از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد (1) ، پس اگر به جايى كه كمتر از هشت فرسخ است مسافرت كند و بعد از رسيدن به آنجا قصد كند جايى برود كه با مقدارى كه آمده هشت فرسخ شود، چون از اول قصد هشت فرسخ را نداشته، بايد نماز را تمام بخواند (2) . ولى اگر بخواهد از آنجا هشت فرسخ برود (3) يا چهار فرسخ برود (4) و به وطنش يا به جايى كه مى‌خواهد ده روز بماند برگردد (5) ، بايد نماز را شكسته بخواند.

(1) سيستانى: يعنى بداند كه هشت فرسخ راه را مى‌پيمايد. .

(2) زنجانى: و اگر بخواهد از آنجا هشت فرسخ برود يا به جايى برود و به وطنش يا جايى كه مى‌خواهد ده روز بماند برگردد و مجموع اين رفت و برگشت هشت فرسخ باشد، بايد نماز را شكسته بخواند.

(3) سيستانى: يا مثلاً مسافتى برود كه با بر گشتن هشت فرسخ مى‌شود، بايد نماز را شكسته بخواند.

(4) گلپايگانى، صافى: (گلپايگانى: و كمتر از ده روز بماند) و بر گردد، بايد نماز را شكسته بخواند.

خوئى، تبريزى، نورى: و چهار فرسخ ديگر به وطنش يا محلّى كه مى‌خواهد ده روز در آنجا بماند برگردد بايد نماز را شكسته بخواند.

(5) اراكى: چنانچه برگشتن او كمتر از چهار فرسخ نباشد. .

مكارم: مسأله شرط دوّم از اوّل قصد هشت فرسخ را داشته باشد. اگر اوّل مى‌خواهد به محلّى كه كمتر از هشت فرسخ است برود و در وسط راه يا پس از رسيدن به آن مقصد قصد كند مسافرت خود را ادامه دهد به طورى كه مجموع مسافرت او هشت فرسخ باشد، چون از اوّل قصد نداشته بايد نماز را تمام بخواند، ولى اگر در اثناء، يا پس از رسيدن به مقصد قصد كند از آنجا هشت فرسخ يا بيشتر برود، نماز او شكسته است.

فاضل: مسأله شرط دوّم: آن كه از اوّل مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته باشد با توجه به اين شرط، اگر فرد قصد داشته باشد به جايى برود كه كمتر از هشت فرسخ مى‌شود و بعد از رسيدن به آنجا تصميم بگيرد به جايى ديگر برود چنانچه پس از آن هشت فرسخ مى‌شود و حد اقل چهار فرسخ آن رفتن است نمازش شكسته است و اگر پس از آن هشت فرسخ نمى‌شود هر چند با محاسبه مسير قبلى هشت فرسخ بشود نمازش تمام است و اگر از ابتدا قصد داشته باشد كه به مقصد اوّل رفته و پس از آن به مقصد دوّم برود چنانچه مجموعاً هشت فرسخ مى‌شود نمازش شكسته است هر چند مقصد اوّل كمتر از هشت فرسخ باشد.

[مسأله 1281 كسى كه نمى‌داند سفرش چند فرسخ است]

مسأله 1281 كسى كه نمى‌داند سفرش چند فرسخ است، مثلاً براى پيدا كردن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 688
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست