(1) فاضل، مكارم: در جماعتى كه مردان و زنان شركت دارند. .
(2) فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.
(3) سيستانى: و اكتفا به اذان و اقامه زن در نماز جماعتى كه مردان آن با او محرمند محل اشكال است.
زنجانى: مسأله احتياط مستحبّ آن است كه اذان و اقامۀ نماز جماعت را مرد بگويد، مگر در نماز جماعت زنان كه اگر زن اذان و اقامه بگويد، بىاشكال كافى است.
مسأله اختصاصى
گلپايگانى، صافى: مسأله 939 هر گاه اذان و اقامه را فراموش كند و مشغول نماز شود اگر تا وارد ركوع ركعت اوّل نشده، يادش آمد مىتواند نماز را رها كرده و پس از گفتن اذان و اقامه نماز را دوباره شروع كند.
[مسأله 931 اقامه بايد بعد از اذان گفته شود]
مسأله 931 اقامه بايد بعد از اذان (1) گفته شود (2) و اگر قبل از اذان بگويند صحيح نيست.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست
(1) تبريزى: و در حال ايستادن و با طهارت گفته شود. [پايان مسأله]
(2) خوئى، سيستانى، زنجانى: و نيز در اقامه معتبر است كه در حال ايستادن و طهارت از حدث «با وضو يا غسل يا تيمّم» باشد.
[مسأله 932 اگر كلمات اذان و اقامه را بدون ترتيب بگويد]
مسأله 932 اگر كلمات اذان و اقامه را بدون ترتيب بگويد، مثلاً «حَىَّ عَلَى الْفَلاٰح» را پيش از «حَىَّ عَلَى الصَّلاٰة» بگويد (1) بايد از جايى كه ترتيب به هم خورده، دوباره بگويد.
(1) زنجانى: اذان و اقامه صحيح نيست و مىتواند آن را از سر بگيرد و مىتواند از جايى كه ترتيب بهم خورده به شكل مرتب بخواند، مگر در اثر بهم خوردن ترتيب، پىدرپى بودن جملات اذان و اقامه بهم خورده باشد كه بايد از اول بخواند.
[مسأله 933 بايد بين اذان و اقامه فاصله ندهد]
مسأله 933 بايد (1) بين اذان و اقامه فاصله ندهد و اگر بين آنها به قدرى فاصله دهد كه اذانى را كه گفته اذان اين اقامه حساب نشود (2) مستحب است دوباره اذان و اقامه را بگويد (3) و نيز اگر بين اذان و اقامه و نماز به قدرى فاصله دهد كه اذان و اقامۀ آن نماز حساب نشود، مستحب است دوباره براى آن نماز، اذان و اقامه بگويد.
(1) بهجت: بنا بر احتياط بايد. .
(2) زنجانى: كفايت نمىكند و مستحبّ است دوباره اذان بگويد و نيز بايد بين اذان و اقامه و نماز فاصله نيندازد و اگر بين آنها و نماز به قدرى فاصله دهد كه اذان و اقامۀ آن نماز حساب نشود، كفايت نمىكند و مستحب است دوباره براى آن نماز اذان و اقامه بگويد.
سيستانى: اذان باطل است و نيز اگر بين اذان و اقامه و نماز به قدرى فاصله دهد كه اذان و اقامۀ آن نماز حساب نشود، اذان و اقامه باطل مىشود.
(3) خوئى، تبريزى: مستحب است دوباره اذان را بگويد. .