responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 525

خوئى، تبريزى، صافى، سيستانى: آهسته بگويد. [پايان مسأله]

زنجانى: آهسته تكرار كند. [پايان مسأله] نورى، فاضل: ولى از (حَىَّ على الصَّلاة) تا (حَىَّ على خير العَمل) را به اميد ثواب بگويد.

بهجت: ولى از «حَىَّ على الصَّلاة» تا «حَىّ على خير العَمل» را به جاى هر كدام (لا حول و لا قوّة الاّ باللّٰه العلىّ العظيم) مى‌گويد.

مكارم: مسأله كسى كه اذان ديگرى را مى‌شنود، مستحب است هر جمله را كه مى‌شنود بازگو كند. بازگو كردن اقامه نيز به اميد ثواب مستحب است (و آن را حكايت اذان و اقامه مى‌گويند) .

[مسأله 928 كسى كه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده]

مسأله 928 كسى كه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده، چه با او گفته باشد يا نه، (در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مى‌خواهد بخواند زياد فاصله نشده باشد (1)) ، مى‌تواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) سيستانى: و از ابتداى شنيدن، قصد نماز داشته است، مى‌تواند به اذان و اقامه او اكتفا كند ولى اين حكم در مورد جماعتى كه فقط امام اذان را شنيده باشد يا فقط مأمومين شنيده باشند مورد اشكال است. [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست]

زنجانى: مسأله كسى كه در نزديكى وى اذان و اقامه گفته شده باشد؛ مثلاً همسايۀ وى اذان و اقامه گفته باشد يا از كنار كسى كه اذان و اقامه مى‌گويد گذشته باشد، در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مى‌خواند زياد فاصله نشده باشد مى‌تواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد؛ خواه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده باشد يا نه، و خواه با او اذان و اقامه گفته باشد يا نه، هر چند بهتر است كه اگر نشنيده باشد به قصد رجاء اذان و اقامه بگويد و در اين مسأله لازم نيست اذان و اقامه را مرد گفته باشد، پس اگر زن نيز گفته باشد اذان و اقامه ساقط است.

[مسأله 929 اگر مرد اذان زن را با قصد لذّت بشنود]

مسأله 929 اگر مرد اذان زن را با قصد لذّت بشنود، اذان از او ساقط نمى‌شود (1) . بلكه اگر قصد لذّت هم نداشته باشد، ساقط شدن اذان اشكال دارد (2) .

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: زنجانى و بهجت نيست

(1) اراكى: بقيه مسأله ذكر نشده.

سيستانى: بلكه ساقط شدن اذان با شنيدن اذان زن مطلقاً اشكال دارد.

(2) گلپايگانى: اگر چه خالى از وجه نيست.

خوئى، تبريزى: ساقط نمى‌شود.

فاضل: بنا بر احتياط واجب اذان از او ساقط نمى‌شود، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود، اذان از او ساقط مى‌شود.

مكارم: مسأله اگر مرد اذان زن را بشنود، اذان از او ساقط نمى‌شود، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود، اذان از او ساقط مى‌شود.

[مسأله 930 اذان و اقامه نماز جماعت را بايد مرد بگويد]

مسأله 930 اذان و اقامه نماز جماعت را (1) بايد مرد بگويد (2) ، ولى در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگويد كافى است (3) .

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: گلپايگانى، صافى و بهجت نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 525
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست