زنجانى: آهسته تكرار كند. [پايان مسأله] نورى، فاضل: ولى از (حَىَّ على الصَّلاة) تا (حَىَّ على خير العَمل) را به اميد ثواب بگويد.
بهجت: ولى از «حَىَّ على الصَّلاة» تا «حَىّ على خير العَمل» را به جاى هر كدام (لا حول و لا قوّة الاّ باللّٰه العلىّ العظيم) مىگويد.
مكارم: مسأله كسى كه اذان ديگرى را مىشنود، مستحب است هر جمله را كه مىشنود بازگو كند. بازگو كردن اقامه نيز به اميد ثواب مستحب است (و آن را حكايت اذان و اقامه مىگويند) .
[مسأله 928 كسى كه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده]
مسأله 928 كسى كه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده، چه با او گفته باشد يا نه، (در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مىخواهد بخواند زياد فاصله نشده باشد (1)) ، مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد.
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست
(1) سيستانى: و از ابتداى شنيدن، قصد نماز داشته است، مىتواند به اذان و اقامه او اكتفا كند ولى اين حكم در مورد جماعتى كه فقط امام اذان را شنيده باشد يا فقط مأمومين شنيده باشند مورد اشكال است. [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست]
زنجانى: مسأله كسى كه در نزديكى وى اذان و اقامه گفته شده باشد؛ مثلاً همسايۀ وى اذان و اقامه گفته باشد يا از كنار كسى كه اذان و اقامه مىگويد گذشته باشد، در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مىخواند زياد فاصله نشده باشد مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد؛ خواه اذان و اقامۀ ديگرى را شنيده باشد يا نه، و خواه با او اذان و اقامه گفته باشد يا نه، هر چند بهتر است كه اگر نشنيده باشد به قصد رجاء اذان و اقامه بگويد و در اين مسأله لازم نيست اذان و اقامه را مرد گفته باشد، پس اگر زن نيز گفته باشد اذان و اقامه ساقط است.
[مسأله 929 اگر مرد اذان زن را با قصد لذّت بشنود]
مسأله 929 اگر مرد اذان زن را با قصد لذّت بشنود، اذان از او ساقط نمىشود (1) . بلكه اگر قصد لذّت هم نداشته باشد، ساقط شدن اذان اشكال دارد (2) .
اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: زنجانى و بهجت نيست
(1) اراكى: بقيه مسأله ذكر نشده.
سيستانى: بلكه ساقط شدن اذان با شنيدن اذان زن مطلقاً اشكال دارد.
(2) گلپايگانى: اگر چه خالى از وجه نيست.
خوئى، تبريزى: ساقط نمىشود.
فاضل: بنا بر احتياط واجب اذان از او ساقط نمىشود، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود، اذان از او ساقط مىشود.
مكارم: مسأله اگر مرد اذان زن را بشنود، اذان از او ساقط نمىشود، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود، اذان از او ساقط مىشود.
[مسأله 930 اذان و اقامه نماز جماعت را بايد مرد بگويد]
مسأله 930 اذان و اقامه نماز جماعت را (1) بايد مرد بگويد (2) ، ولى در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگويد كافى است (3) .
اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: گلپايگانى، صافى و بهجت نيست