responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 513

آنان قبل از تحقق وقف شرعى مسجد از موافقت خود عدول كنند، ساخت مسجد با اموال آنان در زمين متعلق به همۀ اعضاء بدون رضايت آنان جايز نيست، مگر اين كه در ضمن عقد لازم بر همۀ آنها شرط شده باشد كه بخشى از زمين شركت براى ساخت مسجد تخصيص يابد و اعضاء اين شرط را پذيرفته باشند، در اين صورت حق عدول ندارند و عدول آنها هم تاثيرى ندارد.

[س 397 مسجد و گروه سرود]

س 397: براى مقابله با تهاجم فرهنگ غير اسلامى، حدود سى دانش‌آموز را از گروه ابتدائى و متوسطه به شكل گروه سرود در مسجد جمع كرده‌ايم كه اين افراد درسهايى از قرآن كريم، احكام و اخلاق اسلامى را به مقتضاى سن و سطح فكريشان فرا مى‌گيرند. اقدام به اين كار چه حكمى دارد؟ استفاده از آلت موسيقى اُرگ توسط گروه چه حكمى دارد؟ انجام تمرين به وسيله آن در مسجد با رعايت موازين شرعى و مقررات مربوطه و متعارف راديو و تلويزيون و وزارت ارشاد جمهورى اسلامى ايران داراى چه حكمى است؟ ج: تعليم قرآن و احكام و آموزش اخلاق اسلامى و تمرين سرودهاى مذهبى و انقلابى در مسجد اشكال ندارد، ولى در هر حال مراعات شأن، قداست و جايگاه مسجد واجب است و مزاحمت نمازگزاران جايز نيست.

[س 398 نمايش فيلم‌هاى سينمايى در مسجد]

س 398: آيا نمايش فيلم‌هاى سينمايى كه توسط وزارت ارشاد اسلامى ايران توزيع مى‌شود، در مسجد براى شركت كنندگان در جلسات قرآنى، اشكال شرعى دارد يا خير؟ ج: تبديل مسجد به مكانى براى نمايش فيلم‌هاى سينمايى جايز نيست، ولى نمايش فيلم‌هاى مذهبى و انقلابى داراى محتواى مفيد و آموزنده به مناسبت خاصى و بر حسب نياز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشكال ندارد.

[س 399 پخش موسيقى شاد از مسجد]

س 399: آيا پخش موسيقى شاد از مسجد به مناسبت جشن ميلاد ائمۀ معصومين «عليهم السلام» شرعاً اشكال دارد؟ ج: واضح است كه مسجد جايگاه شرعى خاصى دارد، لذا اگر پخش موسيقى در آن منافى با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتى اگر موسيقى غير مطرب باشد.

[س 400 استفاده از بلندگوهاى مساجد كه صدا را در خارج از مسجد پخش مى‌كنند]

س 400: استفاده از بلندگوهاى مساجد كه صدا را در خارج از مسجد پخش مى‌كنند، تا چه وقت جايز است؟ پخش سرودهاى انقلابى يا قرآن كريم قبل از اذان چه حكمى دارد؟ ج: پخش قرائت قرآن كريم براى چند دقيقه قبل از اذان در وقتهايى كه باعث اذيت و آزار همسايگان و اهل محل نشود، اشكال ندارد.

[س 401 مسجد جامع]

س 401: مسجد جامع چه تعريفى دارد؟ ج: مسجد جامع مسجدى است كه در شهر براى اجتماع همۀ اهل شهر بنا شده است، بدون اين كه اختصاص به گروه و قشر خاصى داشته باشد.

[س 402 قسمت سر پوشيده‌اى از يك مسجد حدود سى سال است كه متروكه شده ]

402: قسمت سر پوشيده‌اى از يك مسجد حدود سى سال است كه متروكه و تبديل به خرابه شده و نماز در آن اقامه نمى‌شود و بخشى از آن به عنوان انبار مورد استفاده قرار مى‌گيرد. نيروهاى بسيجى كه حدود پانزده سال است در اين قسمت سقف دار مستقر هستند، تعميراتى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 513
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست