responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 512

ج: اگر ترك مسجد محله براى خواندن نماز جماعت در مسجد ديگر بخصوص مسجد جامع شهر باشد، اشكال ندارد.

[س 390 نماز خواندن در مسجدى كه سازندگان آن ادعا مى‌كنند]

س 390: نماز خواندن در مسجدى كه سازندگان آن ادعا مى‌كنند كه آن را براى خود و قبيلۀ خود ساخته‌اند، چه حكمى دارد؟ ج: مسجد پس از آن كه به عنوان مسجد ساخته شد، اختصاص به قوم و گروه و قبيله و اشخاص خاصى ندارد و همۀ مسلمانان مى‌توانند از آن استفاده نمايند.

[س 391 آيا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند]

س 391: آيا زنها بهتر است نماز را در مسجد بخوانند يا در خانه؟ ج: فضيلت خواندن نماز در مسجد مختص مردان نيست.

[س 392 در حال حاضر بين مسجد الحرام و محل سعى بين صفا و مروه]

س 392: در حال حاضر بين مسجد الحرام و محل سعى بين صفا و مروه ديوار كوتاهى وجود دارد كه ارتفاع آن نيم متر و عرض آن يك متر است. اين ديوار بين مسجد و مسعى مشترك است. آيا زنها در ايام عادت كه حق داخل شدن به مسجد الحرام را ندارند، مى‌توانند روى اين ديوار بنشينند؟ ج: اشكال ندارد، مگر اين كه يقين حاصل شود كه آن ديوار جزء مسجد است.

[س 393 انجام تمرين‌هاى ورزشى در مسجد محل]

س 393: آيا انجام تمرين‌هاى ورزشى در مسجد محل يا خوابيدن در آن جايز است؟ اين كارها در مسجدهاى ديگر چه حكمى دارد؟ ج: مسجد جاى ورزش و تمرين ورزشى نيست و از كارهائى كه با شأن و منزلت مسجد منافات دارد، بايد پرهيز شود، و خوابيدن در مسجد هم مكروه است.

[س 394 استفاده از شبستان مسجد براى رشد فكرى، فرهنگى و نظامى]

س 394: آيا استفاده از شبستان مسجد براى رشد فكرى، فرهنگى و نظامى (با آموزشهاى نظامى) جوانان جايز است؟ آيا با توجه به كمبود مكانهاى اختصاصى مى‌توان اين كارها را در ايوان مسجد انجام داد؟ ج: اين امور تابع كيفيت وقف صحن مسجد و ايوان آن است، و بايد از امام جماعت و هيئت امناى مسجد در اين باره نظر خواهى شود. البته حضور جوانان در مساجد و برپايى درس‌هاى دينى زير نظر امام جماعت و هيئت امناى آن كار خوب و مطلوبى است.

[س 395 مجلس عروسى در مساجد]

س 395: در بعضى از مناطق بخصوص روستاها مجلس عروسى را در مساجد برگزار مى‌كنند؛ به اين صورت كه مجلس رقص و آواز در خانه بر پا مى‌شود، ولى نهار يا شام را در مسجد تناول مى‌كنند. آيا اين كار شرعاً جايز است يا خير؟ ج: غذا دادن به دعوت‌شدگان در مسجد فى نفسه اشكال ندارد.

[س 396 شركت‌هاى تعاونى مردمى اقدام به ساختن مناطق مسكونى مى‌كنند]

س 396: شركت‌هاى تعاونى مردمى اقدام به ساختن مناطق مسكونى مى‌كنند، ابتدا توافق مى‌نمايند كه براى آن محله‌ها مكان‌هاى عمومى مانند مسجد ساخته شود، اكنون كه آن واحدها به سهام داران شركت تعاونى تحويل داده شده است، آيا بعضى از آنان مى‌توانند هنگام تحويل گرفتن واحد مسكونى از توافق خود عدول كرده و بگويند ما راضى به ساختن مسجد نيستيم؟ ج: اگر شركت با توافق همۀ اعضاء اقدام به ساخت مسجد نموده و مسجد هم ساخته شده و وقف گرديده است، عدول بعضى از اعضا از موافقت اوليۀ خود اثرى ندارد. ولى اگر بعضى از

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 512
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست