responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 511

ج: از ميان برداشتن ديوارى كه بين دو مسجد فاصله انداخته، باعث اشكال در اقامۀ نماز در دو مسجد نيست.

[س 383 نماز خواندن در نمازخانه‌هاى رستورانها ]

س 383: در جاده‌ها رستورانهايى وجود دارد كه در كنار آنها مكانهايى براى خواندن نماز قرار دارد، اگر كسى در آن رستوران غذا نخورد، آيا جايز است در آن مكانها نماز بخواند يا اين كه ابتدا بايد اجازه بگيرد؟ ج: اگر احتمال دهد نماز خانه ملك صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص كسانى است كه در آن رستوران غذا مى‌خورند، بايد اجازه بگيرد.

[س 384 نماز در زمين غصبى]

س 384: آيا نماز كسى كه در زمين غصبى روى سجاده يا چوب و مانند آن نماز خوانده، صحيح است يا باطل؟ ج: نماز در زمين غصبى باطل است، هر چند روى جا نماز و تخت باشد.

[س 385 بعضى از شركت‌ها و مؤسسه‌هايى كه امروزه در اختيار دولت قرار دارد]

س 385: در بعضى از شركت‌ها و مؤسسه‌هايى كه امروزه در اختيار دولت قرار دارد بعضى اعضاى شركت و كارمندان از شركت در نماز جماعتى كه در آنجا اقامه مى‌شود خوددارى مى‌كنند، به اين دليل كه آن مكانها توسط دادگاه شرع از صاحبان آنها مصادره شده است. خواهشمنديم نظر مبارك را در اين باره بيان فرمائيد.

ج: اگر احتمال مى‌دهند كه قاضى صادركنندۀ حكم مصادره، با صلاحيت قانونى و بر اساس موازين شرعى و قانونى اقدام به صدور حكم كرده است، عمل او شرعاً محكوم به صحت است، و بنا بر اين تصرف در آن مكان جايز است و حكم غصب بر آن منطبق نيست.

[س 386 اگر مسجدى مجاور حسينيه‌اى باشد]

س 386: اگر مسجدى مجاور حسينيه‌اى باشد، آيا اقامه نماز جماعت در حسينيه صحيح است و آيا ثواب آن در هر دو برابر است؟ ج: شكى نيست كه فضيلت نماز در مسجد بيشتر از فضيلت نماز در غير مسجد است، ولى خواندن نماز جماعت در حسينيه يا در هر مكان ديگرى اشكال شرعى ندارد.

[س 387 آيا نماز خواندن در مكانى كه موسيقى حرام پخش مى‌شود]

س 387: آيا نماز خواندن در مكانى كه موسيقى حرام پخش مى‌شود، صحيح است يا خير؟ ج: اگر نماز خواندن در آن محل مستلزم گوش دادن به موسيقى حرام باشد، توقف در آنجا جايز نيست، ولى نماز محكوم به صحت است، و با فرض اين كه موسيقى باعث عدم توجه و تمركز حواس مى‌شود، نماز خواندن در آن مكان مكروه است.

[س 388 نماز كسانى كه با قايق به مأموريت فرستاده مى‌شوند]

س 388: نماز كسانى كه با قايق به مأموريت فرستاده مى‌شوند و وقت نماز آنها مى‌رسد، به طورى كه اگر در همان زمان نماز نخوانند، بعد از آن نمى‌توانند نماز خود را داخل وقت بخوانند، چه حكمى دارد؟ ج: در فرض مزبور واجب است كه نماز را در وقت آن به هر صورتى كه ممكن است، و لو در داخل همان قايق، بخوانند.

احكام مسجد

[س 389 مستحب است انسان نماز را در مسجد محلۀ خود بخواند]

س 389: با توجه به اين كه مستحب است انسان نماز را در مسجد محلۀ خود بخواند، آيا خالى كردن مسجد محل و رفتن به مسجد جامع شهر براى خواندن نماز جماعت، اشكال دارد يا خير؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 511
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست