responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 473

باطل است و بنا بر احتياط خون نفاس و استحاضه و خون سگ و خوك و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار نباشد. .

صافى: اگر سر سوزنى خون سگ، يا خوك يا كافر، يا مردار يا حيوان حرام گوشت يا حيض و بنا بر احتياط خون نفاس يا استحاضه در بدن، يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است. .

سيستانى: اگر سر سوزنى خون حيض در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است و بنا بر احتياط خون نجسُ العين مثل خوك و مردار و حيوان حرام گوشت و خون نفاس و استحاضه نيز چنين است. .

خوئى، تبريزى، بهجت: مسأله اگر سر سوزنى خون سگ، يا خوك، يا كافر، يا مردار، يا حيوان حرام گوشت (بهجت: بنا بر أحوط) در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است و بنا بر احتياط خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنين است، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد نماز خواندن با آن اشكال ندارد.

مكارم: مسأله دوّم از موارد عفو، خون كمتر از درهم است كه در لباس نمازگزار باشد، نماز خواندن با آن جايز است به شرط اين كه از خون حيض يا نفاس و استحاضه و خون سگ و خوك و مردار و خون حيوان حرام گوشت و هم چنين خون كافر نباشد (بنا بر احتياط واجب) .

[مسأله 856 خونى كه به لباس بى‌آستر بريزد]

مسأله 856 خونى كه به لباس بى‌آستر بريزد و به پشت آن برسد (1) ، يك خون حساب مى‌شود (2) ولى اگر پشت آن، جدا خونى شود (3) ، بنا بر احتياط واجب (4) بايد هر كدام را جدا حساب نمود، پس اگر خونى كه در پشت و روى لباس است روى هم كمتر از درهم باشد، نماز با آن صحيح و اگر بيشتر باشد (5) نماز با آن باطل است (6) .

(1) اراكى: اگر غلظت نداشته باشد. .

(2) سيستانى: و هر طرفى كه مساحت خون بيشتر باشد آن را بايد محاسبه نمود. .

(3) اراكى: اگر غلظت داشته باشد و يا پشت آن، جدا خونى شود. .

خوئى، تبريزى، زنجانى: در صورتى كه به هم نرسند، . .

گلپايگانى، صافى: و به واسطۀ اتّصال، يك خون حساب نشود. .

(4) [عبارت «بنا بر احتياط واجب» در رساله آيات عظام: خوئى، گلپايگانى، اراكى، صافى، تبريزى، سيستانى، زنجانى و فاضل نيست]

(5) زنجانى، سيستانى: اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد. .

(6) خوئى، زنجانى، تبريزى: و در صورتى كه به هم برسند بنا بر احتياط (تبريزى، زنجانى: بنا بر احتياط مستحب) همين حكم را دارند.

مكارم: مسأله هر گاه خون در چند جاى لباس پراكنده باشد اگر مجموع آنها كمتر از درهم است براى نماز ضررى ندارد ولى خونى كه بر بدن است، به هر مقدار باشد بنا بر احتياط واجب بايد آن را شست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 473
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست