responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 472

خوئى، تبريزى: جايز نيست كه با آن نماز بخواند.

مكارم: نماز خواندن با آن مشكل است.

صافى: احتياط آن است كه با آن نماز نخواند.

زنجانى: احتياط مستحب آن است كه با آن نماز نخواند.

سيستانى: احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند.

بهجت: بنا بر اظهر جايز است كه با آن نماز بخواند.

[مسأله 854 اگر چند زخم در بدن باشد]

مسأله 854 اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود، تا وقتى همه خوب نشده‌اند، نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد. ولى اگر به قدرى از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم حساب شود، هر كدام كه خوب شد، بايد براى نماز، بدن و لباس را از خون آن آب بكشد (1) .

(1) گلپايگانى، صافى: اگر مجموع زيادتر از درهم باشد.

بهجت: مسأله اگر چند زخم در بدن باشد، چنانچه مى‌شود آنها را موقع آب كشيدن، جداى از يكديگر تطهير كرد و براى آن شخص مشكل نباشد، هر كدام يك زخم حساب مى‌شود اگر چه زخمها نزديك به هم باشد و هر كدام كه خوب شد، بايد بدن يا لباس را از خون آن آب كشيد.

[مسأله 855 اگر سر سوزنى خون حيض يا نفاس در بدن يا لباس نمازگزار باشد]

مسأله 855 اگر سر سوزنى خون حيض يا نفاس، در بدن يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است و بنا بر احتياط واجب بايد خون استحاضه، در بدن يا لباس نمازگزار نباشد، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت و خون سگ و خوك و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد (كه تقريباً به اندازۀ يك اشرفى مى‌شود) ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد. ولى احتياط مستحب آن است كه از خون سگ و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت اجتناب كند

گلپايگانى، اراكى، زنجانى: مسأله اگر سر سوزنى خون حيض يا نفاس يا استحاضه يا خون سگ يا خوك يا كافر يا مردار يا حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد [1]نماز خواندن با آن اشكال ندارد.

فاضل: اگر سر سوزنى خون حيض در بدن يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است و بنا بر احتياط واجب نبايد خون نفاس و استحاضه در بدن يا لباس نمازگزار باشد و بهتر است از خون حيوان حرام گوشت بپرهيزد. .

نورى: اگر سر سوزنى خون حيض در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او


[1] اراكى، گلپايگانى، صافى، نورى: كه تقريباً به اندازه يك اشرفى مى‌شود. فاضل: كه تقريباً به اندازه سطح يك دو ريالى مى‌شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست