responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 394

با قصد قربت با تيمم نماز خواند و عذرش تا آخر وقت باقى بود، نماز خوانده شده صحيح مى‌باشد.

[مسأله 723 اگر بدل از غسل جنابت تيمّم كند]

مسأله 723 اگر بدل از غسل جنابت تيمّم كند، لازم نيست براى نماز وضو بگيرد (1) ، ولى اگر بدل از غسلهاى ديگر تيمّم كند، بايد وضو بگيرد و اگر نتواند وضو بگيرد، بايد تيمّم ديگرى هم بدل از وضو بنمايد (2) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) گلپايگانى، صافى: نبايد براى نماز وضو بگيرد. .

مكارم: لازم نيست وضو بگيرد يا تيمّم ديگرى بدل از وضو كند، خواه غسل جنابت باشد يا غسلهاى ديگر، ولى احتياط مستحبّ آن است كه در غسلهاى ديگر وضو بگيرد يا اگر نمى‌تواند، تيمّم ديگرى بدل از وضو كند.

زنجانى: بلكه اگر بدل از غسلهاى ديگر هم چه واجب چه مستحب در صورتى كه استحبابش ثابت شده باشد، تيمم كند كفايت از وضو مى‌كند، مگر در تيمم بدل از غسل استحاضه كه بنا بر احتياط واجب، لازم است وضو هم بگيرد و اگر نتواند وضو بگيرد، تيمم ديگرى هم بدل از وضو بنمايد و احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت وضو هم بگيرد و اگر نتواند تيمم ديگرى هم بدل از وضو بكند.

سيستانى: و هم چنين اگر بدل از غسلهاى ديگر باشد، گرچه در اين صورت احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد و اگر نتواند وضو بگيرد، تيمّم ديگرى هم بدل از وضو بنمايد.

(2) نورى: اگر بدل از غسلهاى ديگر تيمم كند نيز لازم نيست وضو بگيرد مگر اين كه تيمم او بدل از غسل استحاضه متوسطه باشد كه در اين صورت بايد يك تيمم ديگر، بدل از وضو به جا بياورد.

[مسأله 724 اگر بدل از غسل تيمّم كند]

مسأله 724 اگر بدل از غسل (1) تيمّم كند و بعد كارى كه وضو را باطل مى‌كند براى او پيش آيد، (2) چنانچه براى نمازهاى بعد نتواند غسل كند بايد وضو بگيرد (3) و اگر نمى‌تواند وضو بگيرد، بايد بدل از وضو تيمّم نمايد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) خوئى، تبريزى: اگر بدل از غسل جنابت. .

(2) زنجانى: بايد وضو بگيرد و احتياط مستحب آن است كه تيمم بدل از غسل هم بنمايد، و اگر نمى‌تواند وضو بگيرد تيمم بدل از وضو مى‌نمايد و بنا بر احتياط مستحب در غير غسل جنابت، تيمم ديگرى بدل از غسل نمايد.

مكارم: براى نمازهاى بعد فقط بايد وضو بگيرد و اگر نمى‌تواند وضو بگيرد، به جاى آن تيمم كند.

(3) گلپايگانى: و بنا بر احتياط مستحبّ ( صافى: و بنا بر احتياط واجب) بدل از غسل تيمّم نمايد و اگر نمى‌تواند وضو بگيرد دو تيمّم كند، يكى بدل از غسل و ديگرى بدل از وضو، ولى اگر تيمّم او بدل از غسل جنابت بوده، چنانچه يك تيمّم نمايد، به قصد اين كه آن چه تكليف او است انجام داده باشد كافى است.

سيستانى: و احتياط مستحبّ آن است كه تيمّم نيز بكند و اگر نمى‌تواند وضو بگيرد، بايد بدل از آن تيمّم كند.

خوئى، تبريزى: بايد بدل از غسل تيمّم نمايد (خوئى: و احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد) .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 394
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست