responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 393

(1) گلپايگانى، صافى: اگر بعد از غسل و تيمّم حدث اصغرى از او سر بزند مثلاً بول كند، براى نمازهاى بعد تا عذرش باقى است تيمّم بدل از غسل واجب نيست و وضو كافى است.

تبريزى: براى نمازهاى بعد بدل از غسل احتياطاً تيمّم كند و وضو هم بگيرد.

خوئى: مسأله كسى كه احتياطاً غسل جبيره‌اى و تيمّم نمايد، اگر بعد از غسل و تيمّم نماز بخواند و بعد از نماز، حدث اصغرى از او سر بزند، مثلاً بول كند، براى نمازهاى بعد، بدل از غسل احتياطاً تيمّم كند و وضو هم بگيرد و چنانچه حدث پيش از نماز باشد براى آن نماز نيز وضو گرفته و تيمّم نمايد.

سيستانى: براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد و چنانچه حدث پيش از نماز باشد، براى آن نماز نيز بايد وضو بگيرد.

زنجانى: مسأله كسى كه احتياطاً هم غسل جبيره‌اى و هم تيمم نمايد اگر بعد از تيمم حدث اصغرى از او سر بزند؛ مثلاً بول كند، بايد وضو گرفته و بنا بر احتياط مستحب تيمم هم بنمايد.

[مسأله 719 اگر به واسطۀ نداشتن آب يا عذر ديگرى تيمّم كند]

مسأله 719 اگر به واسطۀ نداشتن آب يا عذر ديگرى تيمّم كند، بعد از برطرف شدن عذر، تيمّم او باطل مى‌شود.

[مسأله 720 چيزهايى كه وضو را باطل مى‌كند]

مسأله 720 چيزهايى كه وضو را باطل مى‌كند، تيمّم بدل از وضو را هم باطل مى‌كند و چيزهايى كه غسل را باطل مى‌نمايد، تيمّم بدل از غسل را هم باطل مى‌نمايد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

[مسأله 721 كسى كه نمى‌تواند غسل كند]

مسأله 721 كسى كه نمى‌تواند غسل كند، اگر چند غسل بر او واجب باشد احتياط واجب آن است كه بدل هر يك از آنها يك تيمّم نمايد (1) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) گلپايگانى، صافى: مى‌تواند به قصد بدل از همه يك تيمّم كند و بهتر آن است كه بدل از هر غسلى يك تيمّم بنمايد. ولى اگر بدل از غسل جنابت تيمّم كرد، ديگر بدل از ساير اغسال تيمّم نكند مگر رجاءً.

اراكى، مكارم: مى‌تواند به نيّت همه آنها يك تيمّم بنمايد.

خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى، نورى: جايز است يك تيمّم بدل از آنها بنمايد و احتياط مستحبّ آن است كه بدل هر يك از آنها يك تيمّم بنمايد.

[مسأله 722 كسى كه نمى‌تواند غسل كند]

مسأله 722 كسى كه نمى‌تواند غسل كند، اگر بخواهد عملى را كه براى آن غسل واجب است انجام دهد، بايد بدل از غسل تيمّم نمايد و اگر نتواند وضو بگيرد و بخواهد عملى را كه براى آن وضو واجب است انجام دهد، بايد بدل از وضو تيمّم نمايد.

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: مكارم و بهجت نيست

زنجانى: مسأله اگر به جهت عذرى در اول وقت با تيمم نماز خواند، و قبل از گذشتن وقت عذرش برطرف شد لازم است وضو يا غسل را انجام داده و نماز را دوباره بخواند؛ هر چند اطمينان داشته كه عذرش تا آخر وقت باقى است مگر در برخى صورتهايى كه در مسألۀ[اختصاصى (665) و ذيل مسأله 659 در صفحۀ(369)]گذشت و اگر احتمال مى‌داده عذرش بر طرف مى‌شود و رجاءً در اول وقت

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 393
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست