responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 392

گلپايگانى، صافى: ولى اگر احتمال دهد به زودى عذر او برطرف مى‌شود خواندن نماز قضا براى او اشكال دارد.

سيستانى: ولى اگر بعداً عذرش برطرف شد احتياط واجب آن است كه دوباره آنها را با وضو يا غسل به جا آورد و اگر مأيوس از برطرف شدن عذرش نباشد، بنا بر احتياط لازم نمى‌تواند براى نمازهاى قضا تيمّم كند.

مكارم: ولى هر گاه يقين دارد عذر او به زودى برطرف مى‌شود بايد صبر كند، هم چنين بنا بر احتياط واجب اگر اميد برطرف شدن عذر را به زودى دارد تأخير اندازد.

زنجانى: نمى‌تواند نمازهاى قضاى خود را با تيمم بخواند؛ مگر آن كه احتمال عقلايى بدهد كه با تأخير نتواند تا آخر عمر قضا را به جا آورد، و مس كتابت قرآن و بودن در مسجد الحرام و مسجد پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و نيز دخول يا ماندن در ساير مساجد و لو در حال عبور نباشد با تيمم ظاهراً جايز است و احتياط مستحب در ترك است.

(3) بهجت، نورى: بقيه مسأله ذكر نشده.

(4) فاضل: تا پيش از فوت شدن نماز قضا بنا بر احتياط واجب بايد منتظر بماند ولى اگر گمان به فوت نماز قضا پيدا شود لازم است با تيمم آن را به جا آورد.

[مسأله 717 كسى كه نمى‌تواند وضو بگيرد يا غسل كند]

مسأله 717 كسى كه نمى‌تواند وضو بگيرد يا غسل كند، جايز است نمازهاى مستحبّى را كه مثل نافله‌هاى شبانه روز وقت معين دارد با تيمّم بخواند (1) ، حتى در اول وقت (2) به شرط آن كه علم به زوال عذر تا آخر وقت نداشته باشد.

(1) گلپايگانى: هر چند احتمال دهد كه تا آخر وقت آنها عذر او برطرف مى‌شود.

خوئى، تبريزى: ولى اگر احتمال دهد كه تا آخر وقت آنها عذر او برطرف مى‌شود أحوط آن است كه آنها را در اول وقتشان به جا نياورد.

سيستانى: ولى اگر مأيوس نباشد كه تا آخر وقت آنها عذر او برطرف مى‌شود احتياط لازم آن است كه آنها را در اول وقتشان به جا نياورد. و امّا نمازهاى مستحبى كه وقت معيّن ندارد مطلقاً مى‌تواند با تيمم بخواند.

صافى: ولى اگر احتمال دهد كه تا آخر وقت آنها عذر او برطرف مى‌شود احتياط اين است كه آنها را در آخر وقت به جا آورد.

زنجانى: ولى اگر احتمال دهد كه تا آخر وقت آنها عذر او برطرف شود، نبايد آنها را در اوّل وقتشان بخواند، مگر آنها را رجاءً انجام دهد و تا آخر وقت عذرش هم برطرف نشود.

مكارم: جايز است نمازهاى مستحبى را با تيمم بخواند، حتّٰى اگر مثلاً براى انجام نماز شب وقت تنگ است مى‌تواند تيمّم كند. [پايان مسأله]

(2) بهجت، نورى: بقيه مسأله ذكر نشده.

[مسأله 718 كسى كه احتياطاً بايد غسل جبيره‌اى و تيمّم نمايد]

مسأله 718 كسى كه احتياطاً بايد غسل جبيره‌اى و تيمّم نمايد مثلاً جراحتى در پشت اوست، اگر بعد از غسل و تيمّم نماز بخواند و بعد از نماز حَدَث اصغرى از او سر زند مثلاً بول كند، براى نمازهاى بعد، بايد وضو بگيرد (1) .

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل، مكارم و بهجت نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 392
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست