responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 364

[مورد (7) در رساله آيت اللّٰه سيستانى نيست]

سيستانى: استحباب اين غسلها ثابت نيست و كسى كه مى‌خواهد انجام دهد بايد به قصد رجاء باشد.

بهجت: مسأله پيش از داخل شدن در حرم مكّه، شهر مكّه، مسجد الحرام، خانۀ كعبه، حرم مدينه، شهر مدينه، مسجد پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و حرم امامان عليهم السلام مستحب است انسان غسل كند و اگر در يك روز چند مرتبه مشرف شود، يك غسل كافى است، بلكه اگر در روز غسل كند، مى‌تواند اين اعمال را در شبى كه متصل به آن است نيز انجام دهد و هم چنين به عكس؛ و براى زيارت پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و امامان عليهم السلام از دور يا نزديك، مستحب است انسان غسل كند.

اگر يكى از غسلهايى را كه در اين مسأله گفته شد به جا آورد و بعد كارى كند كه وضو را باطل مى‌نمايد، مثلاً بخوابد، غسل او باطل نمى‌شود ولى مستحب است دوباره غسل را به جا آورد.

تذكر داده مى‌شود كه هيچ يك از غسلهاى مستحب، كفايت از وضو نمى‌كند.

مكارم: مسأله غسل كردن براى وارد شدن در مكانهاى مقدس به اميد ثواب پروردگار مستحبّ است، از جمله براى داخل شدن در مكه و مدينه يا براى داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله و سلم و هم چنين حرم امامان عليهم السلام و اگر در يك روز چند مرتبه مشرّف شود يك غسل كافى است و اگر كسى مى‌خواهد در يك روز داخل مكه شود و به مسجد الحرام رود، يا داخل شهر مدينه شود و به مسجد پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم برود يك غسل به نيّت همه كفايت مى‌كند. هم چنين مستحبّ است غسل براى زيارت پيغمبر اكرم صلى اللّٰه عليه و آله و سلم يا امامان عليهم السلام از دور يا نزديك و براى نشاط عبادت و رفتن به سفر به قصد رجاء.

[مسأله 646 انسان نمى‌تواند با غسل مستحبى كارى]

مسأله 646 انسان نمى‌تواند با غسل مستحبى كارى كه مانند نماز وضو لازم دارد انجام دهد.

بهجت: رجوع كنيد به ذيل مسأله 645.

خوئى: مسأله انسان با غسلهاى مستحبّى كه براى خود انجام داده و در مسألۀ[644]ذكر شد، مى‌تواند كارى كه مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد و اما غسلهايى كه رجاءً به جا آورده مى‌شود از وضو كفايت نمى‌كند.

تبريزى، نورى: مسأله انسان مى‌تواند با غسلهاى مستحبى كه در مسأله [644]ذكر شد (نورى: يعنى غسل‌هايى كه استحباب آنها به خصوص ثابت است) كارى كه مانند نماز، وضو لازم دارد، انجام دهد.

زنجانى: مسأله انسان با غسلهاى مستحبى كه براى خود انجام داده (نه مثلاً غسل ميّت) و استحبابش ثابت باشد كه در مسأله [644]گفته شد، مى‌تواند كارى كه مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد، و امّا غسلهايى كه استحباب آن ثابت نيست و رجاءً به جا آورده مى‌شود، از وضو كفايت نمى‌كند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست