responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 32

ج: رجوع از مجتهد زندۀ جامع الشرائط به مجتهد ميّت بنا بر احتياط، جايز نيست. ولى اگر مجتهد زنده در زمان عدول به او واجد شرايط نبوده است، عدول به او از همان ابتدا باطل بوده، و اين فرد در حال حاضر اختيار دارد كه هم چنان بر تقليد امام (ره) باقى بماند و يا به مجتهد زنده‌اى كه تقليدش جايز است، عدول كند.

[س 34 من در زمان حيات امام خمينى (ره) به سن تكليف رسيده بودم ]

س 34: من در زمان حيات امام خمينى (ره) به سن تكليف رسيده و در بعضى از احكام از ايشان تقليد كردم، در حالى كه مسألۀ تقليد به خوبى برايم معلوم نبود، اكنون چه تكليفى دارم؟ ج: اگر در اعمال عبادى و غير عبادى در زمان حيات امام (ره) به فتاواى ايشان عمل نموده‌ايد، و عملاً مقلد ايشان، هر چند در بعضى از احكام، بوده‌ايد، در حال حاضر بقاء بر تقليد حضرت امام (ره) در همه مسائل براى شما جايز است.

[س 35 بقاء بر تقليد ميّت اگر اعلم باشد]

س 35: حكم بقاء بر تقليد ميّت اگر اعلم باشد، چيست؟ ج: بقاء بر تقليد ميّت در هر صورت جايز است. ولى سزاوار است كه احتياط در بقاء بر تقليد ميّت اعلم ترك نشود.

[س 36 در بقاء بر تقليد ميّت، اجازه از مجتهد اعلم معتبر است]

س 36: آيا در بقاء بر تقليد ميّت، اجازه از مجتهد اعلم معتبر است و يا اجازۀ هر مجتهدى كافى است؟ ج: در جواز بقاء بر تقليد ميّت، در صورتى كه مورد اتفاق فقها باشد، اجازه از اعلم واجب نيست.

[س 37 شخصى كه از امام راحل تقليد مى‌كرده]

س 37: شخصى كه از امام راحل «قدس سره» تقليد مى‌كرده و بعد از رحلت ايشان در بعضى از مسائل از مجتهد ديگرى تقليد كرده است، اكنون آن مجتهد نيز وفات نموده است، اين شخص چه تكليفى دارد؟ ج: مى‌تواند مانند گذشته، بر تقليد از امام «قدس سره» ، در مسائلى كه از ايشان عدول نكرده، باقى بماند. هم چنان كه مخيّر است در مسائلى كه عدول نموده بر فتواى مجتهد دوم باقى بماند و يا به مجتهد زنده عدول كند.

[س 38 بقاء بر تقليد ميّت جايز]

س 38: بعد از وفات امام راحل «قدس سره» گمان مى‌كردم كه بنا بر فتواى ايشان بقاء بر تقليد ميّت جايز نيست، لذا مجتهد زندۀ ديگرى را براى تقليد انتخاب كردم. آيا مى‌توانم بار ديگر به تقليد از امام راحل رجوع كنم؟ ج: رجوع به تقليد از امام «قدس سره» بعد از عدول از ايشان به مجتهد زنده در مسائلى كه عدول نموده‌ايد، جايز نيست، مگر اين كه فتواى مجتهد زنده، وجوب بقاء بر تقليد ميّت اعلم باشد، و شما معتقد باشيد كه امام (ره) نسبت به مجتهد زنده اعلم است، كه در اين صورت بقاء بر تقليد امام (ره) واجب است.

[س 39 آيا مى‌توان در يك مسأله با وجود اختلاف در فتوا گاهى به فتواى مجتهد ميّت رجوع كرد]

س 39: آيا جايز است كه در يك مسأله با وجود اختلاف در فتوا گاهى به فتواى مجتهد ميّت رجوع كنم و گاهى به فتواى مجتهد زندۀ اعلم؟ ج: بقاء بر تقليد ميّت تا زمانى كه به مجتهد زنده عدول نشده، جايز است و پس از عدول، رجوع مجدد به ميّت جايز نيست.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 32
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست