بهجت: و أقوىٰ در مكان غسل اين است كه بايد مباح باشد.
خوئى، تبريزى: بنا بر احتياط ميّت را با آب خالص غسل داده و تيمم نيز بدهند.
مكارم: رجوع كنيد به ذيل مسأله 552.
[مسأله 555 كسى كه ميّت را غسل مىدهد]
مسأله 555 كسى كه ميّت را غسل مىدهد، بايد (1) مسلمان دوازده امامى و عاقل (2) باشد و مسائل غسل را هم بداند (3) و بنا بر احتياط واجب بالغ باشد (4) .
(1) نورى: در حال اختيار بايد. .
(2) خوئى، گلپايگانى، تبريزى، صافى: و بالغ. .
زنجانى: و بالغ يا مميز بوده و غسل را درست انجام دهد ولى اگر ميت مسلمان غير دوازده امامى را هم مذهبِ خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد، تكليف از مسلمان دوازده امامى ساقط است.
(3) گلپايگانى، صافى، بهجت: بقيه مسأله ذكر نشده.
خوئى، تبريزى، نورى: ولى اگر ميّت مسلمان غير اثنا عشرى را هم مذهب خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد تكليف از مؤمن اثنا عشرى ساقط است.
(4) اراكى: بنا بر احتياط مستحبّ بالغ باشد گرچه بچۀ مميّز اگر مسائل غسل را بداند مىتواند ميّت را غسل دهد.
سيستانى: مسأله-كسى كه ميت را غسل مىدهد بايد عاقل و مسلمان باشد و بنا بر احتياط واجب دوازده امامى باشد و نيز بايد مسائل غسل را هم بداند و اگر بچۀ مميّز بتواند غسل را به طور صحيح انجام دهد، كفايت مىكند و چنانچه ميّت مسلمان غير اثنا عشرى را، هم مذهب خودش اگر چه بر طبق مذهبش غسل بدهد تكليف از مؤمن اثنا عشرى ساقط است، مگر آن كه ولىّ آن ميّت باشد كه در اين صورت تكليف از او ساقط نمىشود.
مكارم: مسأله كسى كه ميت را غسل مىدهد بايد مسلمان و بالغ و عاقل باشد و مسائل لازم غسل را بداند و احتياط مستحبّ آن است كه شيعۀ دوازده امامى باشد.
[مسأله 556 كسى كه ميّت را غسل مىدهد بايد قصد قربت داشته باشد]
مسأله 556 كسى كه ميّت را غسل مىدهد، بايد قصد قربت داشته باشد (1) يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم به جا آورد (2) و اگر به همين نيّت تا آخر غسل سوم باقى باشد كافى است و تجديد لازم نيست (3) .
(1) سيستانى: و كافى است به قصد امتثال امر خداوند باشد.
(2) خوئى، مكارم، تبريزى: بقيه مسأله ذكر نشده.
گلپايگانى، صافى: و براى غسل دوّم و سوّم هم نيّت غسل را تجديد نمايد.
زنجانى: براى خداوند انجام دهد. [پايان مسأله]
(3) بهجت: تجديد نيّت لازم نيست اگر چه أحوط است.
[مسأله 557 غسل بچۀ مسلمان اگر چه از زنا باشد، واجب است]
مسأله 557 غسل بچۀ مسلمان اگر چه از زنا باشد، واجب است (1) . (و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او جايز نيست (2)) و كسى كه از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنانچه پدر و مادر او يا يكى از آنان مسلمان باشند (3) ، بايد او را غسل داد و اگر هيچ كدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جايز نيست (4) .