responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 292

(4) خوئى، تبريزى: و اگر خويشى نداشته يا عادت خويشانش مختلف باشد ماه اول را شش يا هفت روز حيض قرار داده و تا ده روز احتياط كند و در ماههاى بعد سه روز حيض قرار داده و تا شش يا هفت روز احتياط كند.

[مسأله 497 مبتدئه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند]

مسأله 497 مبتدئه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند كه چند روز آن نشانۀ حيض و چند روز ديگر نشانۀ استحاضه را داشته باشد، چنانچه خونى كه نشانۀ حيض دارد (1) كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد (2) ، همۀ آن حيض است (3) ولى اگر پيش از گذشتن ده روز از خونى كه نشانۀ حيض دارد دوباره خونى ببيند كه آن هم نشانۀ خون حيض داشته باشد، مثل آن كه پنج روز خون سياه و نه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سياه ببيند بايد از اوّلِ خونِ اوّل، كه نشانۀ حيض دارد، حيض قرار دهد و در عدد، رجوع به خويشاوندان خود كند و بقيه را استحاضه قرار دهد. (4)

(1) زنجانى: كمتر از سه روز باشد، بنا بر احتياط واجب تا سه روز به احكام حائض عمل كرده، بعد از پاك شدن نماز و ساير عبادتهاى واجبى را كه ترك كرده، قضا نمايد (بنا بر احتياط اگر مى‌تواند مكمل سه روز را از بعد از خون نشانه‌دار قرار دهد) و بقيه خونها استحاضه مى‌باشد.

(2) مكارم: آن خون حيض و بقيه استحاضه است و اگر كمتر از سه روز باشد بايد آن چه را نشانه حيض دارد بگيرد و باقى مانده را به عادت خويشاوندان خود مراجعه كند، هم چنين اگر آن چه نشانۀ حيض دارد بيش از ده روز باشد به تعداد عادت خويشاوندان خود حيض قرار مى‌دهد و بقيه استحاضه است.

(3) فاضل: خونى كه نشانه حيض دارد حيض مى‌باشد و خونى كه نشانه حيض ندارد استحاضه مى‌باشد. .

(4) خوئى: بايد خون وسطى را استحاضه قرار دهد و در دو طرف آن احتياط كند چنان كه در مضطربه گذشت.

گلپايگانى، صافى: بايد در هر دو خون كه نشانۀ حيض دارد احتياط كند به ترك آن چه بر حائض حرام است و انجام كارهاى مستحاضه.

سيستانى: بايد خون اول را حيض و دو خون ديگر را استحاضه قرار دهد، چنانكه در مضطربه گذشت.

تبريزى: بايد خون اولى را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.

[مسأله 498 مبتدئه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند]

مسأله 498 مبتدئه اگر بيشتر از ده روز خونى ببيند كه چند روز آن نشانۀ حيض و چند روز ديگر آن نشانۀ استحاضه داشته باشد (1) ، چنانچه خونى كه نشانۀ حيض دارد از سه روز كمتر يا از ده روز بيشتر باشد (2) ، بايد (3) از اولى كه خون نشانۀ حيض دارد، حيض قرار دهد و در عدد، به خويشاوندان خود رجوع كند و بقيه را استحاضه قرار دهد.

(1) خوئى: ولى خونى كه نشانۀ حيض دارد از سه روز كمتر باشد همۀ خونهايى كه ديده استحاضه است. [ پايان مسأله]

سيستانى: ولى خونى كه نشانۀ حيض دارد از سه روز كمتر يا از ده روز بيشتر باشد بايد به دستورى كه در ابتداى مسألۀ[495]گفته شد عمل نمايد.

تبريزى: ولى خونى كه نشانۀ حيض دارد، از سه روز كمتر باشد، بنا بر احتياط از اوّل ديدن خون به مقدار عادت خويشانش بين تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد و اگر خويشى نداشت يا عادت آنها مختلف بود، در ماه اوّل تا ده روز احتياط نمايد و در ماههاى ديگر مبتدئه‌اى عمل كند كه در مسألۀ[496]گذشت.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 292
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست