responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 257

(1) خوئى، تبريزى: با نشانه‌هاى حيض يا روزهاى عادت. .

(2) خوئى، تبريزى: چنانچه دوباره خونى كه داراى نشانه‌هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند. .

(3) گلپايگانى، صافى: احتياط آن است كه در روزهاى پاكى، عبادتهاى خود را به جا آورد و آن چه را بر حائض حرام است ترك كند.

مكارم: چنانچه دوباره خون ببيند و ايّامى كه خون ديده روى هم رفته از ده روز بيشتر نشود، تمام روزهايى را كه خون ديده حائض است، ولى روزهايى كه در وسط پاك بوده، حكم زنان پاك را دارد.

سيستانى: روزهايى كه خون ديده حيض است ولى احتياط لازم آن است كه در روزهايى كه در وسط پاك بوده كارهايى كه بر غير حائض واجب است انجام دهد و آن چه بر حائض حرام است ترك كند.

زنجانى: مسأله اگر در بين روزهايى كه زن خون مى‌بيند يك يا چند روز پاك شود، در روزهايى كه پاك شده حائض نيست؛ هر چند روزهايى كه خون ديده و روزهايى كه در وسط پاك شده، بر روى هم از ده روز بيشتر نباشد؛ بنا بر اين اگر مثلاً سه روز خون ببيند و دو روز پاك شود و دوباره چهار روز خون ببيند، در مدّت دو خون حائض، و در دو روز وسط پاك مى‌باشد و بايد غسل حيض كرده و عبادات خود را به جا آورد و مى‌تواند كارهايى كه بر حائض حرام است انجام دهد و چنانچه عباداتى در ايام پاكى انجام داده، لازم نيست دوباره به جا آورد.

[مسأله 445 اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد]

مسأله 445 اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد و نداند خون دُمل (1) است يا خون حيض (2) ، چنانچه نداند دُمل در طرف چپ است يا طرف راست در صورتى كه ممكن باشد مقدارى پنبه داخل كند و بيرون آورد پس اگر خون از طرف چپ بيرون آيد، خون حيض است و اگر از طرف راست بيرون آيد خون دمل است (3) و اگر ممكن نباشد كه وارسى كند در صورتى كه مى‌داند خون سابق حيض بوده حيض قرار دهد و اگر دُمل بوده خون دُمل قرار دهد و اگر نمى‌داند خون حيض بوده يا دمل بايد (4) همۀ چيزهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و همه عبادتهايى را كه زن غير حائض انجام مى‌دهد به جا آورد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: و زخم. .

(2) خوئى، سيستانى، تبريزى: نبايد آن را خون حيض قرار دهد. [پايان مسأله]

زنجانى: چنانچه نشانۀ حيض را نداشته باشد و در روزهاى عادت يا يكى دو روز قبل از آن نباشد، نمى‌تواند آن را خون حيض قرار دهد؛ مگر در برخى صورتها كه در مسائل آينده گفته خواهد شد.

(3) فاضل: بقيه مسأله ذكر نشده.

(4) اراكى: بنا بر احتياط واجب بايد. .

گلپايگانى، صافى: مسأله اگر در ايام عادت خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد و نداند خون دمل و زخم است يا خون حيض، بايد آن را حيض قرار دهد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست