responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 256

باشد به نحوى كه در اين سه روز هر موقعى پنبه يا انگشت داخل كند آلوده شود كافى است، به شرط آن كه از اول مقدارى خون بيرون آمده باشد هر چند كم باشد و فرق نمى‌كند كه به خودى خود يا به وسيلۀ پنبه و غير آن بيرون آمده باشد و اگر بيرون نيامده و فقط در فضاى فرج ريخته، احتياط آن است كه تا خون بيرون نيامده، هم عبادتهاى خود را به جا آورد و هم كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و هر گاه در بين سه روز مختصرى پاك شود كه در باطن خون نباشد حكم به حيض بودن، مشكل است ولى اگر مدت پاكى كم باشد احتياط لازم آن است كه بين تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد.

صافى: به شرط آن كه از اول مقدارى خون به خودى خود بيرون آمده باشد هر چند كم باشد و اگر به واسطۀ پنبه و غير آن بيرون آمده باشد يا فقط در فضاى فرج ريخته، احتياط آن است كه در هر دو صورت هم عبادتهاى خود را به جا آورد و هم كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند. .

[مسأله 443 لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند]

مسأله 443 لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود (1) ، پس اگر از اذان صبح (2) روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد (3) ، يا در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع شود و در شب دوم و سوم هم هيچ خون قطع نشود، حيض است.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم: و ادامه داشته باشد. [پايان مسأله]

(2) گلپايگانى، صافى: از اوّل اذان صبح. .

خوئى، تبريزى، سيستانى: از اول صبح. .

فاضل: از طلوع آفتاب. .

(3) گلپايگانى، صافى: و در شب دوم و سوم هيچ خون قطع نشود، حيض است ولى اگر در اواسط روز اول شروع و در همان موقع از روز چهارم قطع شود، به شرطى حيض است كه در شبهاى دوم و سوم و چهارم نيز خون قطع نشود.

خوئى، تبريزى، سيستانى: و هيچ قطع نشود حيض است و هم چنين است اگر در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد.

زنجانى: مسأله لازم است سه شبانه روز خون ببيند؛ پس اگر از اذان صبح (يا طلوع آفتاب) روز اول تا غروب روز سوم، خون بيايد براى حيض بودن كافى نيست و بايد تا اذان صبح (يا طلوع آفتاب) روز چهارم هم خون بيايد، يا مقدار باقى مانده در ضمن ده روز تكميل شود، هم چنين اگر در وسطهاى روز اول شروع شود، بايد تا همان موقع از روز چهارم خون بيايد و در شب دوم و سوم هم خون قطع نشود و يا مقدار سه شبانه روز كامل در ضمن ده روز خون ببيند.

[مسأله 444 اگر سه روز پشت سر هم خون ببيند]

مسأله 444 اگر سه روز پشت سر هم (1) خون ببيند و پاك شود، چنانچه دوباره خون ببيند (2) و روزهايى كه خون ديده و در وسط پاك بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود روزهايى هم كه در وسط پاك بوده حيض است (3) .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست