responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 258

بهجت: مسأله اگر زنى بيش از سه روز خون ديد و ده روز يا كمتر از آن پاك شد، چنانچه نمى‌داند خون زخم و جراحت است يا نه، اگر در ايام عادت زن باشد يا اين كه شرايط حيض را داشته باشد آن را خون حيض قرار مى‌دهد.

[مسأله 446 اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد]

مسأله 446 اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد (1) و نداند خون حيض است يا زخم، اگر قبلاً حيض بوده (2) حيض، و اگر پاك بوده پاك قرار دهد، و چنانچه نمى‌داند پاك بوده يا حيض، همه چيزهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و همۀ عبادتهايى كه زن غير حايض انجام مى‌دهد به جا آورد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) اراكى: از سه روز بيشتر باشد و از ده روز زيادتر نباشد. .

(2) بهجت: يعنى خون حيض ديده و ممكن است اين خون دنباله آن باشد حيض است لكن أظهر اعتبار خروج از چپ براى حيض و خروج از طرف راست براى زخم است و با عدم امكان وارسى عمل به حالت سابقه مى‌نمايد و اگر سابقاً پاك بوده وظيفه‌اى نسبت به حيض ندارد.

زنجانى: رجوع كنيد به ذيل مسأله 445.

گلپايگانى، صافى: مسأله اگر صاحب عادت وقتيه در ايام عادت خونى ببيند كه نداند خون زخم است يا حيض، بايد آن را حيض قرار دهد.

خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله اگر خونى ببيند كه نداند خون زخم است يا حيض، بايد عبادتهاى خود را به جا آورد مگر اين كه حالت سابقه‌اش حيض باشد.

[مسأله 447 اگر خونى ببيند و شك كند كه خون حيض است]

مسأله 447 اگر خونى ببيند و شك كند كه خون حيض است يا نفاس (1) ، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد، بايد حيض قرار دهد (2) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) گلپايگانى، صافى: به احكام حيض و نفاس عمل كند و غسل را به قصد ما في الذمه از حيض يا نفاس به جا آورد.

خوئى، تبريزى، سيستانى، زنجانى: حيض است يا استحاضه. .

(2) بهجت: اگر در ايام عادت زن باشد، آن را خون حيض قرار مى‌دهد وگرنه بايد به وظيفه‌اى كه مشترك بين حيض و نفاس است عمل كند، يعنى لازم نيست آن چه بر حائض واجب است ولى بر نفساء واجب نيست و آن چه بر نفساء واجب است و بر حائض واجب نيست به جا آورد، گرچه انجام دادن مجموع وظائف حائض و وظائف نفساء، مطابق احتياط است بلكه اين احتياط در صورت امكان ترك نشود؛ و در صورت عدم امكان احتياط، مخالفت قطعيه ننمايد.

زنجانى: چنانچه در ايام عادت يا يكى دو روز قبل يا مدتى قبل با نشانۀ حيض باشد بايد حيض قرار دهد و اگر نه بايد اعمال استحاضه را انجام دهد؛ هم چنين است اگر شك كند خون حيض است يا استحاضه يا خون دمل و زخم.

[مسأله 448 اگر خونى ببيند كه نداند خون حيض است يا بكارت]

مسأله 448 اگر خونى ببيند كه نداند خون حيض است يا بكارت (1) ، بايد خود را وارسى كند، يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند، بعد بيرون آورد پس اگر اطراف (2) آن آلوده باشد، خون بكارت است و اگر به همۀ آن رسيده، حيض مى‌باشد (3) .

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 258
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست