س 144: بعضى از قسمتهاى بدنم خالكوبى شده است، گفته مىشود كه غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازى از من پذيرفته نمىشود. اميدوارم مرا در اين باره راهنمايى فرمائيد.
ج: اگر خالكوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى كه مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است.
[س 145 اگر بعد از خروج بول انسان استبراء كرد]
س 145: اگر بعد از خروج بول، انسان استبراء كرد و وضو گرفت و سپس رطوبتى كه مردد بين بول و منى است از او خارج شد، چه حكمى دارد؟ ج: در فرض سؤال، براى تحصيل يقين به طهارت از حدث، واجب است كه هم غسل كند و هم وضو بگيرد.
[س 146 تفاوت وضوى زن و مرد]
س 146: لطفاً تفاوت وضوى زن و مرد را بيان فرمائيد.
ج: بين زن و مرد در افعال و كيفيت وضو فرقى نيست، جز اين كه براى مردها مستحب است كه هنگام شستن آرنج از قسمت بيرونى آن شروع كنند و زنها از قسمت داخلى آن.
مسّ اسماء و آيات الهى
[س 147 مسّ ضمايرى كه به ذات بارى تعالى بر مىگردند]
س 147: مسّ ضميرهايى كه به ذات بارى تعالى بر مىگردند مثل ضمير جملۀ «بسمه تعالى» چه حكمى دارد؟ ج: ضمير حكم لفظ جلاله را ندارد.
[س 148 نوشتن اسم جلالۀ اللّٰه ]
س 148: نوشتن اسم جلالۀ «اللّٰه» بصورت «ا. .» مرسوم شده است. كسانى كه بدون وضو اين كلمه را مسّ مىكنند، چه حكمى دارند؟ ج: همزه و نقاط، حكم لفظ جلاله را ندارد، و مس آن بدون وضو، جائز است.
[س 149 نوشتن الف و سه نقطه به جاى لفظ جلالۀ اللّٰه ]
س 149: در جائى كه من كار مىكنم در مكاتبات خود كلمۀ «اللّٰه» را به صورت «ا. .» مىنويسند. آيا نوشتن الف و سه نقطه به جاى لفظ جلالۀ «اللّٰه» از نظر شرعى صحيح است؟ ج: از نظر شرعى مانعى ندارد.
[س 150 آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلالۀ اللّٰه]
س 150: آيا جايز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلالۀ «اللّٰه» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خوددارى نموده و يا بصورت «ا. .» نوشته شود؟ ج: مانعى ندارد.
[س 151 خط بريل]
س 151: نابينايان براى خواندن و نوشتن از خط برجستهاى معروف به خط بريل كه با لمس انگشتان خوانده مىشود، استفاده مىكنند.
آيا بر نابينايان واجب است كه هنگام فراگيرى قرآن كريم و مسّ اسماء طاهره كه با خط برجستۀ بريل نوشته شده است، وضو داشته باشند يا خير؟ ج: اگر نقاط برجسته علامت حروف هستند، حكم آن حروف را ندارند ولى اگر در نظر عرف آگاه بعنوان خط محسوب شوند در مس آنها رعايت احتياط لازم است.
[س 152 مسّ اسمهايى از قبيل عبد اللّه و حبيب اللّٰه]
س 152: مسّ اسمهايى از قبيل عبد اللّه و حبيب اللّٰه بدون وضو چه حكمى دارد؟ ج: مسّ لفظ جلاله بدون وضو جايز نيست، اگر چه جزئى از يك اسم مركب باشد.