responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 206

[س 153 آيا جايز است كه زن حائض گردنبندى را به گردن بيندازد]

س 153: آيا جايز است كه زن حائض گردنبندى را به گردن بيندازد كه نام مبارك پيامبر صلى الله و عليه و آله بر آن نقش شده است؟ ج: به گردن آويختن آن اشكال ندارد، ولى بنا بر احتياط واجب است كه اسم مبارك پيامبر «صلى اللّٰه عليه و آله» با بدن تماس نداشته باشد.

[س 154 حرمت مسّ نوشته‌هاى قرآن بدون وضو]

س 154: آيا حرمت مسّ نوشته‌هاى قرآن بدون وضو اختصاص به موردى دارد كه در قرآن كريم باشد، يا شامل مواردى كه نوشتۀ قرآنى در كتاب ديگرى يا تابلو يا ديوار و غير آنها هم باشد، مى‌گردد؟ ج: حرمت مسّ كلمات و آيات قرآنى بدون وضو اختصاص به قرآن كريم ندارد. بلكه شامل همۀ كلمات و آيات قرآنى مى‌شود، هر چند در كتاب ديگرى يا در روزنامه، مجله، تابلو، و غير آنها باشد.

[س 155 خانواده‌اى به قصد خير و بركت هنگام خوردن]

س 155: خانواده‌اى به قصد خير و بركت هنگام خوردن برنج از ظرفى استفاده مى‌كنند كه آيات قرآنى از جمله آية الكرسى روى آن نوشته شده است. آيا اين كار اشكال دارد؟ ج: اگر با وضو باشند و يا غذا را با قاشق از ظرف برمى‌دارند، اشكال ندارد.

[س 156 آيا كسانى كه به وسيله دستگاه تحرير ]

س 156: آيا كسانى كه به وسيله دستگاه تحرير اسماء جلاله يا آيات قرآنى و يا نامهاى معصومين عليهم السلام را مى‌نويسند، بايد در حال نوشتن آنها با وضو باشند؟ ج: اين كار مشروط به طهارت نيست، ولى نوشته‌ها را نبايد بدون وضو مسّ كرد.

[س 157 مسّ آرم جمهورى اسلامى ايران]

س 157: آيا مسّ آرم جمهورى اسلامى ايران بدون وضوء، حرام است؟ ج: اگر در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون طهارت حرام است و در غير اين صورت اشكال ندارد، اگر چه احوط ترك مس آن بدون طهارت است.

[س 158 چاپ آرم جمهورى اسلامى ايران]

س 158: آيا چاپ آرم جمهورى اسلامى ايران بر روى اوراق ادارى و استفاده از آن در مكاتبات و غير آن، چه حكمى دارد؟ ج: نوشتن و چاپ لفظ جلاله يا آرم جمهورى اسلامى ايران اشكال ندارد، و احوط اين است كه احكام لفظ جلاله در آرم جمهورى اسلامى ايران هم رعايت شود.

[س 159 استفاده از تمبرهاى پستى]

س 159: استفاده از تمبرهاى پستى كه بر روى آنها آيات قرآنى چاپ شده است، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء خداوند «عزّ و جلّ» و آيات قرآنى و يا چاپ آرم مؤسساتى كه مشتمل بر آياتى از قرآن كريم است، در روز نامه‌ها و مجلات و نشرياتى كه همه روزه منتشر مى‌شوند، چه حكمى دارد؟ ج: طبع و نشر آيات قرآنى و اسماء جلاله و امثال آن اشكال ندارد، ولى بر كسى كه به دستش مى‌رسد، واجب است كه احكام شرعى آنها را رعايت نمايد و از بى‌احترامى و نجس كردن و مسّ بدون وضوى آنها خوددارى كند.

[س 160 در بعضى از روزنامه‌ها اسم جلاله]

س 160: در بعضى از روز نامه‌ها اسم جلاله يا آيات قرآنى نوشته مى‌شود، آيا پيچاندن غذا با آنها، يا نشستن بر آنها و يا استفاده از آنها به جاى سفره و يا انداختن آنها در زباله، با توجه به مشكل بودن استفاده از راههاى ديگر، جايز است يا خير؟

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 206
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست