responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 204

ندارد، بايد آن را بشويد و اگر شستن آن مضر است بايد اطراف آن را بشويد، و احتياط آن است كه اگر كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر بر آن بكشد.

[س 136 كسى كه محل مسح او زخم است]

س 136: كسى كه محل مسح او زخم است، چه وظيفه‌اى دارد؟ ج: اگر نمى‌تواند روى زخم محل مسح دستِ تر بكشد بايد به جاى وضو تيمم كند. ولى در صورتى كه مى‌تواند پارچه‌اى روى زخم قرار دهد و بر آن دست بكشد، احتياط آن است كه علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد.

[س 137 كسى كه جاهل به بطلان وضويش است]

س 137: كسى كه جاهل به بطلان وضويش است و بعد از وضو متوجه آن مى‌شود، چه حكمى دارد؟ ج: اعادۀ وضو براى اعمال مشروط به طهارت، واجب است، و اگر با وضوى باطل نماز خوانده باشد، اعادۀ آن نيز واجب مى‌باشد.

[س 138 كسى كه در يكى از اعضاى وضويش زخمى وجود دارد]

س 138: كسى كه در يكى از اعضاى وضويش زخمى وجود دارد كه حتى اگر جبيره هم بر روى آن قرار دهد دائماً از آن خون مى‌آيد، چگونه بايد وضو بگيرد؟ ج: واجب است جبيره‌اى را بر روى زخم بگذارد كه خون از آن بيرون نمى‌آيد، مثل نايلون.

[س 139 آيا خشك كردن رطوبت بعد از وضو مكروه است]

س 139: آيا خشك كردن رطوبت بعد از وضو مكروه است؟ در مقابل، آيا خشك نكردن آن مستحب است؟ ج: اگر دستمال يا پارچه معينى را مخصوص اين كار قرار دهد، اشكال ندارد.

[س 140 رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر استفاده مى‌كنند]

140: آيا رنگ مصنوعى كه زنها از آن براى رنگ كردن موى سر و ابرويشان استفاده مى‌كنند، مانع از صحت وضو و غسل است؟ ج: اگر صرفاً رنگ باشد و داراى جرمى نباشد كه مانع از رسيدن آب به مو شود، وضو و غسل صحيح است.

[س 141 جوهر از موانع است؟ ]

س 141: آيا جوهر از موانعى است كه وجود آن بر روى دست باعث بطلان وضو مى‌شود؟ ج: اگر جوهر داراى جرم بوده و مانع از رسيدن آب به پوست شود، وضو باطل است، و تشخيص اين موضوع بر عهدۀ مكلّف مى‌باشد.

[س 142: اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود]

س 142: اگر رطوبت مسح سر به رطوبت صورت متصل شود، آيا وضو باطل مى‌شود؟ ج: از آنجايى كه مسح پاها بايد با رطوبتى كه از آب وضو در كف دو دست باقى مانده صورت بگيرد، لذا بايد هنگام مسح سر، دست به قسمت بالاى پيشانى نرسد و با رطوبت صورت برخورد نكند تا اين كه رطوبت دست كه هنگام مسح پا به آن نياز دارد با رطوبت صورت مخلوط نشود.

[س 143 شخصى كه وضويش نسبت به وضوى متعارف بين مردم وقت بيشترى مى‌گيرد]

143: شخصى كه وضويش نسبت به وضوى متعارف بين مردم وقت بيشترى مى‌گيرد، براى يقين پيدا كردن به شستن اعضاى وضو چه كارى بايد انجام دهد؟ ج: بايد از وسوسه اجتناب نمايد، و براى اين كه شيطان از او نااميد شود، بايد به وسوسه‌ها اعتناء نكند و كوشش كند كه همانند ساير اشخاص به مقدارى كه از نظر شرعى واجب است، اكتفا نمايد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست