responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 203

[س 127 موالات ]

س 127: ايجاد فاصله زمانى در شستن اعضاء هنگام وضو يا غسل، چه حكمى دارد؟ ج: فاصلۀ زمانى (عدم موالات) در غسل اشكال ندارد. ولى در وضو اگر فاصله به مقدارى باشد كه اعضاى قبلى خشك شوند، وضو باطل است.

[س 128 وضو و نماز كسى كه پى‌درپى از او باد به مقدار كم خارج مى‌شود]

س 128: وضو و نماز كسى كه پى‌درپى از او باد به مقدار كم خارج مى‌شود، چه حكمى دارد؟ ج: اگر نتواند وضوى خود را تا آخر نماز حفظ كند و تجديد وضو در اثناء نماز هم براى او خيلى دشوار باشد، مى‌تواند با هر وضوئى يك نماز بخواند، يعنى براى هر نماز به يك وضو اكتفا كند، هر چند وضوى او در بين نماز باطل شود.

[س 129 بعضى از افرادى كه در مجتمع‌هاى مسكونى زندگى مى‌كنند]

س 129: بعضى از افرادى كه در مجتمع‌هاى مسكونى زندگى مى‌كنند، از پرداخت هزينه خدماتى كه از آنها استفاده مى‌كنند از قبيل هزينه آب سرد و گرم، تهويه، نگهبانى و مانند آنها، خوددارى مى‌كنند. آيا روزه و نماز و ساير عبادات اين افراد كه بار مالى اين خدمات را بدون رضايت همسايگان به دوش آنان مى‌اندازند، از نظر شرعى باطل است؟ ج: هر يك از مشتركين از نظر شرعى به مقدارى كه از امكانات مشترك استفاده مى‌كند، نسبت به هزينۀ خدمات مديون است، و اگر از پرداختِ پول آب، امتناع كند، وضو و غسل او محل اشكال و بلكه باطل است.

[س 130 شخصى غسل جنابت نموده]

س 130: شخصى غسل جنابت نموده و بعد از گذشت سه تا چهار ساعت مى‌خواهد نماز بخواند، ولى نمى‌داند غسلش باطل شده است يا خير؟ اگر احتياطاً وضو بگيرد، اشكال دارد يا خير؟ ج: در فرض مذكور وضو واجب نيست، ولى احتياط هم مانعى ندارد.

[س 131 آيا كودك نابالغ محدث به حدث اصغر مى‌شود]

س 131: آيا كودك نابالغ، محدث به حدث اصغر مى‌شود؟ آيا مى‌توان قرآن را در دسترس او قرار داد تا آن را مسّ كند؟ ج: بله، با عارض شدن مبطلات وضو، كودك نابالغ هم محدث مى‌شود، ولى مس كتابت قرآن بر او حرام نيست و بر مكلّف واجب نيست او را از دست زدن به نوشتۀ قرآن باز دارد.

[س 132اگر عضوى از اعضاى وضو بعد از شستن آن و قبل از اتمام وضو نجس شود]

س 132: اگر عضوى از اعضاى وضو بعد از شستن آن و قبل از اتمام وضو، نجس شود، چه حكمى دارد؟ ج: نجس شدن آن عضو، به صحت وضو ضرر نمى‌رساند، ولى تطهير آن عضو براى پاك شدن از نجاست بخاطر نماز واجب است.

[س 133 بودن چند قطره آب بر روى پا هنگام مسح]

س 133: آيا بودن چند قطره آب بر روى پا هنگام مسح، براى وضو ضرر دارد؟ ج: واجب است كه محل مسح از آن قطرات خشك شود تا هنگام مسح، رطوبت دست بر پا تأثير بگذارد نه بر عكس.

[س 134 كسى كه دست راست او از بالاى مرفق قطع شده]

س 134: كسى كه دست راست او از بالاى مرفق قطع شده، آيا مسح پاى راست از او ساقط است؟ ج: مسح پاى راست از او ساقط نمى‌شود، بلكه بايد با دست چپ بر آن مسح كند.

[س 135 كسى كه در اعضاى وضوى او زخم يا شكستگى باشد]

س 135: كسى كه در اعضاى وضوى او زخم يا شكستگى باشد، چه وظيفه‌اى دارد؟ ج: اگر در اعضاى وضو زخم يا شكستگى است و روى آن باز باشد و آب براى آن ضرر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 203
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست