responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 202

[س 119 وضو گرفتن به نيت نماز واجب قبل از داخل شدن]

س 119: آيا وضو گرفتن به نيت نماز واجب قبل از داخل شدن به وقت آن جايز است؟ ج: وضو گرفتن براى خواندن نماز واجب، اگر نزديك داخل شدن به وقت آن باشد. اشكال ندارد.

[س 120 به علت فلج شدن هر دو پايم به كمك كفش طبى و عصاى چوبى راه مى‌روم]

س 120: به علت فلج شدن هر دو پايم به كمك كفش طبى و عصاى چوبى راه مى‌روم، و چون به هيچ وجه بيرون آوردن كفش هنگام وضو برايم امكان ندارد، اميدوارم وظيفۀ شرعى مرا در رابطه با مسح هر دو پا بيان فرمائيد.

ج: اگر بيرون آوردن كفش براى مسح پاها براى شما خيلى سخت و دشوار است، مسح بر روى كفش كافى و مجزى است.

[س 121 اگر بعد از رسيدن به مكانى تا چند فرسخى آن به جستجوى آب بپردازيم]

س 121: اگر بعد از رسيدن به مكانى تا چند فرسخى آن به جستجوى آب بپردازيم و آب آلوده و كثيفى را بيابيم، در اين حالت تيمم براى ما واجب است يا وضو گرفتن با آن آب؟ ج: اگر آن آب پاك و مطلق باشد و استعمال آن ضررى نداشته باشد و خوف ضرر هم در بين نباشد، وضو واجب است و نوبت به تيمم نمى‌رسد.

[س 122 آيا وضو به خودى خود مستحب است]

س 122: آيا وضو به خودى خود مستحب است؟ و آيا مى‌توان قبل از داخل شدن به وقت نماز به قصد قربت وضو گرفت و با همان وضو نماز خواند؟ ج: وضو به قصد طهارت از نظر شرعى مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوى مستحب جايز است.

[س 123 كسى كه هميشه در وضويش شك مى‌كند]

س 123: كسى كه هميشه در وضويش شك مى‌كند، چگونه مى‌تواند به مسجد برود و نماز بخواند و به قرائت قرآن كريم و زيارت معصومين عليهم السلام بپردازد؟ ج: شك در بقاى طهارت بعد از وضو اعتبار ندارد، و تا يقين به نقض وضو پيدا نكرده است مى‌تواند با آن نماز بخواند و قرآن قرائت كند و به زيارت برود.

[س 124 آيا در صحت وضو شرط است كه آب بر همۀ قسمت‌هاى دست جريان پيدا كند]

س 124: آيا در صحت وضو شرط است كه آب بر همۀ قسمت‌هاى دست جريان پيدا كنديا آن كه كشيدن دست تر بر آن كافى است؟ ج: صدق شستن منوط به رساندن آب به تمام عضو است هر چند به وسيله دست كشيدن باشد. ولى مسح اعضاء با دست مرطوب به تنهائى كافى نيست.

[س 125 آيا در مسح سر مرطوب شدن مو كافى است]

س 125: آيا در مسح سر، مرطوب شدن مو كافى است يا اين كه رطوبت بايد به پوست سر هم برسد؟ ج: مسح بر پوست سر واجب نيست. بلكه بر موى قسمت جلوى سر كافى است.

[س 126 كسى كه از موى مصنوعى استفاده مى‌كند]

س 126: كسى كه از موى مصنوعى استفاده مى‌كند مسح سر را چگونه انجام دهد؟ و وظيفۀ او راجع به غسل چيست؟ ج: اگر موى كاشته شده، قابل برداشتن نبوده و يا ازالۀ آن مستلزم ضرر و مشقت باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد، مسح بر روى همين موها كافى است، و غسل نيز همين حكم را دارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست