responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 201

[س 113 آيا براى مسح مى‌توان از غير آب وضو استفاده كرد ]

س 113: آيا براى مسح مى‌توان از غير آب وضو استفاده كرد؟ و هم چنين آيا مسح سر حتماً بايد با دست راست و از بالا به پايين باشد؟ ج: مسح سر و پاها بايد با رطوبتى كه از آب وضو در دستها مانده، كشيده شود و اگر رطوبتى باقى نمانده بايد از ريش يا ابرو رطوبت گرفته و مسح نمايد و احتياط آن است كه مسح سر با دست راست باشد، ولى كشيدن مسح از بالا به پايين لازم نيست.

[س 114 وجود رنگ روى ناخن]

س 114: بعضى از زنها ادعا مى‌كنند كه وجود رنگ روى ناخن مانع وضو نيست و مسح روى جوراب نازك هم جايز است. نظر شريف جناب عالى در اين باره چيست؟ ج: در صورتى كه رنگ داراى جرم باشد، مانع از رسيدن آب به ناخن مى‌باشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازك باشد، صحيح نيست.

[س 115 مجروحان جنگى كه قطع نخاع شده‌اند]

س 115: آيا مجروحان جنگى كه قطع نخاع شده‌اند و قدرت نگهدارى بول را ندارند، جايز است در نماز جمعه شركت كرده و به خطبه‌ها گوش دهند و با عمل به وظيفۀ شخص مسلول، نماز جمعه و عصر را بخوانند؟ ج: شركت آنان در نماز جمعه اشكال ندارد، ولى با توجه به اين كه بر آنان واجب است كه بعد از وضو گرفتن بدون فاصلۀ زمانى، شروع به خواندن نماز كنند، بنا بر اين وضوى قبل از خطبه‌هاى نماز جمعه در صورتى براى خواندن نماز جمعه كافى است كه بعد از وضو حدثى از آنان سر نزند.

[س 116 شخصى كه قادر بر وضو گرفتن نيست]

س 116: شخصى كه قادر بر وضو گرفتن نيست، فرد ديگرى را براى انجام وضو به نيابت مى‌گيرد و خودش نيت نموده و با دست خود مسح مى‌كند و اگر قادر بر مسح نباشد نايب دست او را گرفته و با آن مسح مى‌نمايد. اگر از اين كار هم عاجز باشد، نائب از دست او رطوبت گرفته و مسح مى‌كند. حال، اگر اين شخص دست نداشته باشد، چه حكمى دارد؟ ج: اگر اين شخص كف دست نداشته باشد، براى مسح، رطوبت از ساعد او گرفته مى‌شود، و اگر ساعد هم نداشته باشد، رطوبت از صورت او گرفته شده و سر و پا با آن مسح مى‌شوند.

[س 117 در نزديكى محل برگزارى نماز جمعه]

س 117: در نزديكى محل برگزارى نماز جمعه مكانى براى وضو گرفتن وجود دارد كه تابع مسجد جامع است و پول آب آن از غير بودجه مسجد پرداخت مى‌شود. آيا شركت كنندگان در نماز جمعه جايز است كه از آن آب استفاده كنند؟ ج: چون آب آن براى وضو گرفتنِ همۀ نمازگزاران بطور مطلق قرار داده شده است، استفاده از آن اشكال ندارد.

[س 118 وضوئى كه قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده]

س 118: آيا وضوئى كه قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده، براى خواندن نماز مغرب و عشا هم با علم به اين كه در اين مدت هيچ يك از مبطلات وضو از وى سر نزده است، كافى است؟ يا آن كه هر نمازى نيت و وضوى جداگانه‌اى دارد؟ ج: براى هر نمازى وضوى جداگانه لازم نيست. با يك وضو تا زمانى كه باطل نشده، مى‌تواند هر مقدار نماز كه مى‌خواهد بخواند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست