responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 128

خوئى، تبريزى: مسأله 17

(2) سيستانى: مسأله 210 بچّۀ كافر به تبعيّت در دو مورد پاك مى‌شود:1 كافرى كه مسلمان شود طفل او در پاكى تابع اوست و هم چنين اگر جَدّ طفل يا مادر يا جدّۀ او مسلمان شوند 2 طفل كافرى كه به دست مسلمانى اسير گردد، و پدر يا يكى از اجداد همراه او نباشد؛ در اين دو مورد پاكى طفل به تابعيّت مشروط به اين است كه طفل در صورت مميِّز بودن، اظهار كفر ننمايد.

سيستانى: ولى حكم به طهارت در اين مورد مشروط به آن است كه بچّه همراه آن تازه مسلمان و در كفالت او باشد و هم چنين كافرى نزديكتر از او همراه آن بچّه نباشد. .

زنجانى: مسأله 216 فرزندان نابالغ كفّار بعد از مسلمان شدن يكى از پدر يا مادر يا جدّ يا جدّۀ نزديك پاك مى‌شوند مگر اين كه مميّز بوده و اظهار كفر كنند.

زنجانى: مسأله 218 آب انگور اگر جوش بيايد و پيش از آن كه دو سوم آن كم شود به جايى بريزند، بنا بر احتياط بايد آن جا را آب بكشند؛ ولى ظرفى كه آب انگور در آن جوش مى‌آيد و چيزهايى كه مانند كفگير براى پختن آب انگور به كار مى‌رود و در آن قرار دارد، بعد از كم شدن دو سوم آب انگور پاك مى‌شود.

مكارم: مسأله 230 فرزندان نابالغ كفّار بعد از ايمان آوردن پدران آنها پاك مى‌شوند.

[مسأله 212 تخته يا سنگى كه روى آن ميت را غسل مى‌دهند]

مسأله 212 تخته يا سنگى كه روى آن ميت را غسل مى‌دهند و پارچه‌اى كه با آن عورت ميت را مى‌پوشانند و دست كسى كه او را غسل مى‌دهد (1) و همين طور كيسه و صابونى كه با آن شسته مى‌شود بعد از تمام شدن غسل پاك مى‌شود.

(1) خوئى، تبريزى، سيستانى: تمام اين چيزها كه با ميّت شسته شده است بعد از تمام شدنِ غسل، پاك مى‌شود.

اراكى، گلپايگانى، مكارم، بهجت، صافى، زنجانى، نورى: بعد از تمام شدن غسل پاك مى‌شود (زنجانى: هم چنين پيراهن ميّت، در جايى كه معمولاً از زير پيراهن غسل داده مى‌شود) .

[مسأله 213 كسى كه چيزى را با دست خود آب مى‌كشد]

مسأله 213 كسى كه چيزى را با دست خود آب مى‌كشد (اگر دست و آن چيز با هم آب كشيده شود) (1) بعد از پاك شدن آن چيز دست او هم پاك مى‌شود.

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: زنجانى و مكارم نيست

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام: گلپايگانى، بهجت و صافى نيست]

خوئى، تبريزى، سيستانى: مسأله كسى كه چيزى را آب مى‌كشد، بعد از پاك شدن آن چيز دست او هم كه با آن چيز شسته شده پاك مى‌شود.

[مسأله 214 اگر لباس و مانند آن را با آب قليل آب بكشند]

مسأله 214 اگر لباس و مانند آن را با آب قليل، آب بكشند (1) و به اندازۀ معمول فشار دهند تا آبى كه روى آن ريخته‌اند جدا شود (2) ، آبى كه در آن مى‌ماند پاك است (3) .

(1) فاضل: اگر لباس و مانند آن را آب بكشند. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست