responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 101

جارى شست، و هم چنين ظرفى را كه سگ ليسيده بايد پيش از شستن خاك‌مالى كرد، و اگر آب دهان سگ در ظرفى بريزد يا جايى از بدنش به آن اصابت كند، بنا بر احتياط لازم بايد آن را خاك‌مالى كرد و بعد سه مرتبه با آب شست.

مكارم: مسأله ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، ولى در آب كُر يا جارى يك مرتبه كافى است، هر چند سه مرتبه بهتر است (آبهاى لوله‌كشى در حُكم آب جارى است) .

هر گاه سگ ظرفى را ليسيده، يا از آن، آب يا مايع ديگرى، خورده باشد، اوّل بايد آن را با خاك پاك كه مخلوط با كمى آب باشد خاك‌مال كرد و بعد دو مرتبه در آب قليل، يا يك مرتبه در آب كر يا جارى شست و اگر آب دهان سگ در ظرفى بريزد، احتياط مستحبّ آن است كه همين كار انجام شود، امّا اگر جاى ديگرى از بدن سگ با رطوبت به ظرف ملاقات كند خاك‌مال كردن واجب نيست بلكه بايد آن را در آب قليل سه مرتبه و در آب كر يا جارى يك مرتبه شست.

بهجت: مسأله ظرفى كه به غير بول نجس شده اگر يك مرتبه شسته شود پاك مى‌شود حتّى اگر با آب قليل باشد بنا بر اقوىٰ. ولى ظرفى را كه سگ ليسيده يا از آن آب يا چيز مايع ديگر خورده أظهر اين است كه اگر با خاك ممزوج با آب، خاك مالى شود و بعد از آن دو مرتبه با آب قليل، يا يك مرتبه با آب كر يا جارى شسته شود كافى است و أحوط آن است كه قبل از همۀ اينها با خاك تنها خاك مالى شود. و هم چنين ظرفى را كه آب دهان سگ در آن ريخته شود بنا بر احتياط بايد پيش از شستن خاك‌مال كرد.

زنجانى: مسأله داخل كاسۀ نجس و مانند آن از ساير ظروف شُرب را با آب قليل بايد سه مرتبه شست و بنا بر احوط در كُر و جارى نيز سه مرتبه معتبر است و ظرفى را كه سگ ليسيده يا از آن ظرف، آب يا چيز روان ديگر خورده، بايد اوّل با خاك، خاك‌مالى كرده و بنا بر احتياط، خاك بايد پاك باشد، سپس دو مرتبه با آب قليل بشويند و بنا بر احتياط در آب كُر و جارى نيز بعد از خاك‌مالى، دو مرتبه با آب بشويند. و غير ظرف مانند دست انسان كه سگ ليسيده يا از آن چيز روان خورده، در حكم ظرف است و هم چنين چيزى را كه آب دهان سگ در آن ريخته، بنا بر احتياط بايد پيش از شستن خاك‌مالى كرد.

[مسأله 151 اگر دهانۀ ظرفى كه سگ دهن زده تنگ باشد]

مسأله 151 اگر دهانۀ ظرفى كه سگ دهن زده، تنگ باشد (1) و نشود آن را (2) خاك مال كرد، چنانچه ممكن است بايد كهنه به چوبى به پيچند و به توسط آن خاك را به آن ظرف بمالند (3) و در غير اين صورت پاك شدن ظرف اشكال دارد (4) .

(1) فاضل: و نشود آن را به هيچ وجه خاك‌مال كرد در اين صورت ظرف قابل پاك شدن نيست. [پايان مسأله]

خوئى، تبريزى، سيستانى: بايد خاك را در آن بريزند و (خوئى، تبريزى: مقدارى آب ريخته) با شدّت حركت دهند تا خاك به همۀ آن ظرف برسد و بعد به ترتيبى كه ذكر شد، بشويند. [پايان مسأله]

زنجانى: بايد خاك را در آن بريزند و مقدارى آب ريخته و به وسيله‌اى مانند داخل كردن چوب يا تكان شديد، آن را به تمام ظرف برسانند و بعد به ترتيبى كه ذكر شد بشويند. [پايان مسأله]

(2) اراكى: به طور معمول. .

بهجت: به راحتى. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست