responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 100

(6) بهجت: يا چيزى كه نجس شده و پاك نشده است. .

سيستانى: اجزاء كوچك عين نجاست. .

(7) زنجانى: و در برخى موارد در تطهير آب شرايط ديگرى نيز لازم است كه در مسائل بعد گفته مى‌شود.

[مسأله 150 ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست]

مسأله 150 ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، بلكه در كر و جارى هم احتياط سه مرتبه است، اگر چه ارجح در كر و جارى يك مرتبه است (1) ، ولى ظرفى را كه سگ ليسيده، يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگر خورده، بايد اول با خاك پاك، خاك مال كرد و بعد بنا بر احتياط واجب، دو مرتبه در كر يا جارى يا با آب قليل شست (2) و هم چنين ظرفى را كه آب دهان سگ در آن ريخته بنا بر احتياط واجب (3) بايد پيش از شستن خاك‌مال كرد.

(1) نورى: اگر چه أقوى كفايت يك مرتبه است. .

اراكى، گلپايگانى، صافى: با آب قليل بايد سه مرتبه شست و در كُر و جارى يك مرتبه كافى است (اراكى: گرچه احتياط مستحب آن است كه سه مرتبه شسته شود) . .

(2) اراكى: بايد ابتدا با خاكى كه مقدارى آب بر آن ريخته شده خاك‌مال كرده و بعد يك مرتبه در كر يا جارى يا دو مرتبه با آب قليل شست. .

گلپايگانى: بايد اول با خاك پاك، خاك‌مال كرد و بعد يك مرتبه در كر يا جارى يا دو مرتبه با آب قليل شست. .

صافى: بايد اول با خاك پاك خاك‌مال كرد و بعد با آب قليل دو مرتبه و با كُر و جارى نيز احتياطاً دو مرتبه شست. .

فاضل: ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست ولى در آب كُر و جارى يك مرتبه كافى است و ظرفى را كه سگ ليسيده يا از آن ظرف آب يا چيز روانى خورده بايد اوّل با خاك پاك خاك‌مال كرد و مى‌توان خاك را با آب مخلوط كرد به نحوى كه عرفاً از خاك بودن خارج نشود آن‌گاه ظرف را خاك‌مالى نمود، و بعد دو مرتبه با آب قليل شست، و احتياط واجب اين است كه اگر با آب كُر و يا جارى شسته مى‌شود باز دو مرتبه باشد ولى با آب باران يك مرتبه كافى است. .

(3) اراكى: بنا بر احتياط مستحبّ. .

خوئى: مسأله ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، و در كر و جارى يك مرتبه كافى است، ولى ظرفى را كه سگ از آن آب يا چيز روان ديگر خورده بايد اول با خاك با ريختن مقدارى آب پاك خاك‌مالى كرد و بنا بر احتياط خاك بايد پاك باشد. سپس آب بريزند كه خاك او زايل شود و بعد يك مرتبه در كر يا جارى يا دو مرتبه قليل شست و هم چنين ظرفى را كه سگ ليسيده بنا بر احتياط واجب بايد پيش از شستن خاك‌مالى كرد و اگر آب دهان سگ در ظرفى بريزد خاك‌مالى لازم نيست.

تبريزى: بايد اول با ريختن خاك و مقدارى آب پاك خاك‌مال كرد. .

سيستانى: مسأله داخل ظرف نجس را با آب قليل بايد سه مرتبه شست، و هم چنين با آب كر و جارى و باران بنا بر احتياط واجب، و ظرفى را كه سگ از آن آب يا چيز روان ديگر خورده، بايد اول با خاك پاك خاك‌مالى كرد سپس خاك او را زايل نموده و بعد دو مرتبه با آب قليل يا كر يا

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست