نام کتاب : مديريت و فرماندهى در اسلام نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 131
و با توجّه به اين كه مديريّت و فرماندهى به خاطر برنامههاى پيچيده عصر ما
نسبت به گذشته تفاوت بسيار پيدا كرده، ناچار براى گزينش مديرها و فرماندهان بايد
يك سلسله اصول كلّى مشترك را در نظر گرفت كه در قرآن به آن اشاره شده، و يك سلسله
شرايط ويژه كه متناسب با همان بخش مديريّت و فرماندهى است، كه بايد به آن افزوده
شود.
ناگفته پيداست كه براى مديريّت امور مالى بيش از هر چيز «امانت» و «علم و
آگاهى» لازم است.
3- در داستان موسى و شعيب به هنگامى كه يكى از دختران شعيب پيشنهاد انتخاب
موسى را براى سرپرستى اموال خانواده شعيب و چوپانى گوسفندان مىدهد، روى «قوّت» و
«امانت» او تكيه مىكند و مىگويد:
«يا أَبَتِ
اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمينُ؛ پدرم! او را استخدام كن؛ زيرا بهترين كسى را كه مىتوانى
استخدام كنى آن كس است كه قوى و امين باشد (و او همين مرد است)!» [1]
اين معيارها به طور سربسته و فشرده در سورههاى مختلف قرآنى آمده است؛ و به
خواست خدا با استفاده از آنها، شرح لازم بعداً مطرح خواهد شد.
***
چهارده شرط عمده
عمدهترين شرايط و صفات مشترك مديران و فرماندهان عبارت است از:
1- ايمان به هدف
قبل از هر چيز بايد به اين نكته توجّه داشت كه ما در چهار چوبه يك نظام مكتبى
بحث مىكنيم، و طبعاً «ايمان به هدف» در اينجا مفهوم ايمان به مكتب و مبانى مكتبى