نام کتاب : مديريت و فرماندهى در اسلام نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 130
1- در سوره بقره در داستان «طالوت و جالوت» و انتخاب طالوت به عنوان فرماندهى
بنىاسرائيل به وسيله پيامبر آن زمان «اشموئيل» براى پيكار با «جالوت» كه سلطان
جبّار آن زمان بود، روى دو ويژگى مهم يعنى گستردگى علم و جسم تكيه شده است؛ آنجا
كه مىفرمايد:
خداوند او را بر شما برگزيده و به او توانائى جسمانى و علمى بخشيده و خداوند
حكومت را به هر كس بخواهد (شايسته ببيند) مىبخشد و احسان خداوند وسيع است؛ و (از
لياقت افراد براى منصبها) آگاه است». [1]
روشن است كه قدرت جسمانى و فكرى دو شرط اساسى براى پيكار با دشمن سر سخت است.
2- در سوره يوسف به هنگامى كه پيشنهاد سرپرستى خزانهدارى مصر از سوى يوسف
مطرح شد، او روى امانت و آگاهى خويش تكيه كرده و مىگويد:
«إِجْعَلْنى عَلى
خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنّى حَفيظٌ عَليمٌ؛ مرا
سرپرست خزائن سرزمين (مصر) قرار ده، كه نگهدارنده و آگاهم!» [2]
قابل توجّه اين كه، در معيارهاى قرآنى در هر مورد روى صفاتى متناسب با همان
پست و مقام تكيه شده است.
در مورد فرماندهان روى عنوان «زادَهُ
بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَالجِسْمِ».
در مورد كاركنان روى عنوان «الْقَوِىُّ
الْأَمينُ».
در مورد حافظان مديريّت و بيت المال روى عنوان «حَفيظٌ عَليمٌ».