به دست هم
دهد تا بچّهاى سالم متولّد گردد، و هيچ يك از اين مقدّمات در اختيار انسان نيست.
و لذا پدر و مادر نمىتوانند پس از انعقاد نطفه به طور قطع و يقين بگويند: «9 ماه
ديگر بچّه ما سالم متولّد خواهد شد»، بلكه شايسته است اين جمله را همراه با مشيّت
الهى كرده و بگويند: «ان شاء اللَّه 9 ماه ديگر متولّد خواهد شد» چرا كه بدون
مشيّت الهى هيچ كارى به سامان نمىرسد، و إنشاءاللَّه استمداد جستن از لطف خداوند
است. به تعبير ديگر، معناى إنشاءاللَّه آن است كه: «خداوندا آنچه از من ساخته بود
انجام دادم، بقيّه را تو به لطف و كرامت عنايت كن».
در ضمن شأن
نزول آيه فوق اجمالًا چنين است كه پيامبر بدون ذكر إنشاءاللَّه به كسانى كه
پيرامون اصحاب كهف و مانند آن سؤال كرده بودند قول توضيح و جواب داد، و به همين
جهت، مدّتى وحى الهى به تأخير افتاد، تا به پيامبر صلى الله عليه و آله در اين
زمينه هشدار داده شود، و سرمشقى براى همه مردم باشد. [1]
2. پيامبر
صلى الله عليه و آله و فراموشى!
سؤال:
آيا ممكن است به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز حالت نسيان و فراموشى دست
دهد؟ و اگر جواب منفى است، معناى آيه كه فراموشى را به آن حضرت نسبت داده چيست؟
جواب:
برخى از مفسّران معتقدند: پيامبر صلى الله عليه و آله فراموشى ندارد، و آنچه در
اين آيه شريفه ذكر شده اشاره به امّت پيامبر دارد و اين آيه، شبيه آيه شريفه: «
«لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ»؛
اگر مشرك شوى، تمام اعمالت تباه مىشود و از زيانكاران خواهى بود»
[2] مىباشد زيرا بدون شك پيامبر نه مشرك
[1]. شرح بيشتر را در تفسير نمونه، ج 12، ص 386
به بعد مطالعه فرماييد.