متأسّفانه در
مباحث سياسى، مخصوصاً در جرّ و بحثهاى انتخاباتى اين گونه مراءها و جدالها و
خصومتها فراوان است، آثار تخريبى آن هدر رفتن نيروها، ايجاد اختلاف، بغض، كينه،
عداوت، و غفلت از مسائل لازم و ضرورى و مهم جامعه است. عقل اقتضا مىكند كه اين
گونه مباحث رها گردد، و به مشكلات علمى، فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى جامعه پرداخته
شود.
اهميّت
إنشاءاللَّه
در ادامه
داستان اصحاب كهف به آيات 23 و 24 مىرسيم؛ توجّه فرماييد:
« «وَلَا تَقُولَنَّ
لِشَىْءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذَلِكَ غَداً* إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُرْ
رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّى لِاقْرَبَ مِنْ هَذَا
رَشَداً»؛ و هرگز در مورد كارى مگو: من فردا آن را انجام مىدهم مگر اين كه
خدا بخواهد و هر گاه فراموش كردى، (جبران كن و) پروردگارت را به خاطر بياور، و
بگو: اميدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشنتر از اين هدايت كند».
در روايات
فوق به دو مطلب مهم اشاره شده، كه نياز به توضيح دارد:
1. فلسفه
إنشاءاللَّه
سؤال:
چرا به هنگام خبر دادن از كارى كه در آينده قرار است انجام شود بايد ان شاء اللَّه
گفت؟ فلسفه اين سنّت چيست؟
جواب:
انجام يك كارگاهى نياز به دهها مقدّمه دارد كه تعداد محدودى از آن در اختيار بشر
و بقيّه در اختيار خداوند است و تا او اراده نكند انجام نمىشود. مثلًا براى تولّد
فرزند پدر و مادر نقش دارند امّا مقدّمات فراوان ديگرى در ادوار مختلف جنين در طول
9 ماه عمر وى بايد مرحله به مرحله سپرى شود و دست