به هر حال اين آيه دليل روشنى بر حجاب تبليغات فريبنده است.
***
در دوّمين بخش از آيات فوق سخن از قارون ثروتمند معروف بنىاسرائيل است كه روزى
به نمايش ثروت خويش در برابر بنىاسرائيل برخاست.
در تواريخ داستانها يا افسانههاى زيادى در اين زمينه نقل شده، از جمله بعضى
نوشتهاند: قارون با يك گروه چهار هزار نفرى از ياران و خدمتكاران خويش در ميان
بنىاسرائيل ظاهر شد، در حالى كه هر كدام از آنها بر اسب گران قيمتى با پوشش سرخ
سوار بودند، كنيزان زيادى را نيز با خود آورد كه بر استرهاى سفيد رنگ با زين طلايى
سوار بودند و همه غرق انواع زينت آلات طلا و جواهرات. [1]
بعضى تعداد نفرات او را هفتاد هزار نوشتهاند، و اگر ما اين ارقام را قطعى و
واقعى ندانيم تعبير قرآن «فَخَرَجَ
عَلى قَومِهِ فَى زِيْنَتِهِ» (او با تمام
زينت خويش در برابر قومش ظاهر شد) نشان مىدهد كه صحنه سادهاى نبود، او شايد اين
كار را براى زهر چشم گرفتن از موسى عليه السلام و يا تثبيت قدرت خود در ميان
بنىاسرائيل انجام داد، و يا انگيزهاش همان جنون نمايش قدرت و ثروت بود كه در
بسيارى از قدرتمندان و ثروتمندان وجود دارد، هرچه بود صحنه مزبور و تبليغات هماهنگ
با آن چنان بود كه عقل گروه عظيمى از بنى اسرائيل را دزديد، و پرده بر روح و فكر
آنها افكند، آنچنان كه او را ذوحظ عظيم (بهرهمند بزرگ) و خوشبخت و سعادتمند پنداشتند، و آرزو كردند
اى كاش جاى او بودند.
به همين دليل فرداى آن روز كه خداوند قارون و گنجهايش را به جرم جنايات و
اعمال خلافش به قعر زمين فرستاد همگى از خواب غفلت بيدار شدند و از اينكه جاى او
نبودند اظهار خوشحالى كردند!
تأثير اينگونه تبليغات نه در آن زمان كه در هر زمانى قابل انكار نيست، و
[1]. به تفسير فخر رازى و قرطبى و روح
المعانى ذيل آيات سوره قصص مراجعه فرماييد.