تو نخواهيم شد، تو به دنبال عمل خود باش و ما هم دنبال عمل خويش هستيم.
اين تعبيرات به خوبى نشان مىدهد كه عامل اصلى پوششها و حجابها و سنگينى گوش
آنها چه بوده است؟ تعبيراتى است كه تعصب و لجاجت از آن مىبارد، و سرچشمه اصلى
بدبختى آنها را روشن مىسازد.
ضمناً «تعصب» از ماده «عصب» در اصل به معناى پىهايى است كه عضلات را به يكديگر و يا به استخوانها متصل
مىكند، و وسيله انتقال فرمان مغز به آنها است، و از آنجا كه ساختمان محكمى و
شديدى دارد به معناى شدت و استحكام به كار رفته است، و يوم عصيب به معناى روز شديد
و سخت است، و به همين جهت به حالت وابستگى شديد به چيزى «تعصب» اطلاق شده است، و «عُصبه» (بر وزن أسوه) به معناى گروهى از مردان
(نيرومند) است كه كمتر از ده نفر نباشند، و عَصَبه (بر وزن قَصَبه) به معناى
خويشاوندان مرد از سوى پدر است. [1]
«لجاجت» از ماده «لجّ» به معناى اصرار بىجا درباره چيزى، و عدم انصراف از آن است، «لُجَّه» (بر وزن
حُجّه» به معناى حركت دريا و امواج تاريك شب است و «بَحْر لجُىّ» به معناى درياى
عظيم و متلاطم است و «تَلَجْلُج در كلام» به معناى لكنت و يا تكرار آن و يا آميختن
صداها به يكديگر است. [2]
تعصب و لجاجت در حقيقت لازم و ملزوم يكديگرند، زيرا وابستگى به چيزى انسان را
وادار مىكند كه در مورد آن اصرار ورزد و پافشارى كند و دفاع بى قيد و شرط نمايد.
البتّه گاهى تعصب به معناى وابستگى به امر حق، استعمال مىشود، ولى غالباً در
مورد وابستگى به باطل است.
سرچشمه لجاجت و تعصب هر چه باشد غالباً جهل و كوتاه فكرى آميخته با آن است،
چرا كه درانده آن چنين مىپندارد كه اگر دست از عقيده خود بر دارد همه
[1]. كتاب العين، مفردات مجمع البحرين
و لسان العرب.
[2]. كتاب العين، مفردات، مجمع
البحرين، لسان العرب.