اصول و فروع
دين مىباشد ناديده بگيرد. زيرا آيات قرآن مجيد، سنّت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و
آله و كلمات و افعال او را براى مسلمين حجت شمرده، و آن را از منابع اصلى فهم
اسلام و استنباط احكام قرار داده است: «وَ ما آتيكُمُ
الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ آنچه را
رسول خدا صلى الله عليه و آله براى شما آورده (و به شما دستور داده) بگيريد (و عمل
كنيد) و آنچه را نهى كرده خوددارى نماييد». [1]
«وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ اذا
قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ امْراً انْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ امْرِهِمْ
وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبيناً؛
هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند
اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشند، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند
گرفتار گمراهى آشكارى شده است». [2]
آنها كه به
سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله بىاعتنا هستند در واقع قرآن را ناديده
گرفتهاند، ولى بديهى است كه سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله بايد از طرق معتبر
ثابت گردد و هر سخنى را هر كس به آن بزرگوار نسبت دهد نمىتوان پذيرفت. على عليه
السلام در يكى از سخنانش مىفرمايد: «وَ لَقَدْ كُذِبَ عَلى
رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله حَتّى قامَ خَطيباً فَقالَ: مَنْ كَذَبَ
عَلىَّ مُتَعَمَّداً فَلْيَتَبَوّأ مَقْعَدَهُ مِنَ النّارِ؛
در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله دروغهايى به آن حضرت بستند تا آنجا كه
برخاست و خطبهاى خواند و فرمود: هر كس عمداً دروغى به من ببندد بايد آماده قرار
گرفتن در جايگاه خود در آتش باشد». [3]