به يقين اگر
باب «تفسير به رأى» در قرآن گشوده شود، قرآن مجيد بكلّى از اعتبار خواهد افتاد، و
هر كس آن را مطابق ميل خويش معنى مىكند و هر عقيده باطلى را بر قرآن تطبيق
مىنمايد.
بنابراين
تفسير به رأى يعنى تفسير قرآن بر خلاف موازين علم لغت و ادبيات عرب و فهم اهل زبان
و تطبيق دادن آن بر پندارها و خيالات باطل و تمايلات شخصى و گروهى، موجب تحريف
معنوى قرآن است.
تفسير به رأى
شاخههاى متعدّدى دارد، از جمله برخورد گزينشى به آيات قرآن است، به اين معنى كه
انسان مثلًا در بحث «شفاعت» و «توحيد» و «امامت» و غير آن، تنها به سراغ آياتى
برود كه در مسير پيشداورىهاى اوست، و آيات ديگرى را كه با افكار او هماهنگ نيست،
و مىتواند مفسّر آيات ديگر باشد، ناديده بگيرد، و يا بىاعتنا از كنار آن به
سادگى بگذرد.
كوتاه سخن
اينكه: همان طور كه جمود بر الفاظ قرآن مجيد و عدم توجّه به قرائن عقلى و نقلى
معتبر، نوعى انحراف است، تفسير به رأى نيز انحراف ديگرى محسوب مىشود، و هر دو
مايه دور افتادن از تعليمات والاى قرآن و ارزشهاى آن است-/ دقّت كنيد.
***
32- سنّت، برخاسته از «كتاب اللَّه» است
ما
معتقديم: هيچ كس نمىتواند «كفانا كتاب اللَّه»
بگويد و احاديث و سنّت نبوى را كه در مورد تفسير و تبيين حقايق قرآن و فهم ناسخ و
منسوخ و خاص و عام قرآن است يا مربوط به تعليمات اسلام در