ساختيم آيا
كسى هست كه متذكّر شود (و عمل كند)!». [1]
«هذا كِتاب انْزَلْناهُ مُبارَك فَاتَّبِعُوهُ؛
اين كتابى است پر بركت كه (بر تو) نازل كرديم، پس از آن پيروى كنيد!».
[2]
بنابراين
آنها كه به تلاوت و حفظ قرآن قناعت مىكنند، و از «تدبّر» و «عمل» به قرآن خبرى
ندارند، گرچه يكى از سه ركن را انجام داده، ولى دو ركن مهمتر را از دست دادهاند
و گرفتار خسارت عظيمى شدهاند.
***
29- بحثهاى انحرافى
ما
معتقديم: هميشه براى منصرف ساختن مسلمانان از تدبّر در آيات قرآن و عمل به
آن، دستهاى در كار بوده است؛ يك روز در عصر حكّام بنىاميّه و بنىعبّاس
[3] قديم بودن كلام اللَّه يا حادث بودن آن را دامن
زدند، و مسلمانان را به دو گروه تقسيم نموده به جان هم انداختند، و خونهاى بسيارى
در اين راه ريختند. در حالى كه امروز مىدانيم اين بحث اصلًا مفهوم صحيحى كه در
خور نزاع باشد ندارد، چرا كه اگر منظور از كلاماللَّه، حروف و نقوش و كتابت و
كاغذ آن باشد، بدون شك اينها امور حادثى است، و اگر منظور معانى آن در علم
پروردگار باشد، بىشك علم خدا همچون ذات او قديم و ازلى است. ولى حكّام
[3]. در بعضى از تواريخ آمده است كه مأمون
عبّاسى، با كمك يكى از قضات خود حكمى صادر كرد كه هر كسعقيده به مخلوق بودن قرآن
ندارد، از مناصب دولتى خلع كنند و شهادت او را در دادگاهها نپذيرند (تاريخ جمع
قرآن كريم، صفحه 260)