نه پرستش و
عبادت محسوب مىشود، و نه منافات با توحيد افعالى يا توحيد عبادت دارد، و شرح اين
مسأله در مباحث نبوّت خواهد آمد.
***
10- كنه ذات پاك او بر همه مخفى است
ما
معتقديم: با اينكه آثار وجود خداوند همه عالم هستى را پر كرده، حقيقت ذات
خدا بر هيچ كس روشن نيست، و هيچ كس نمىتواند به كنه ذاتش پى برد، چرا كه ذات او
از هر نظر بىنهايت است و ما از هر نظر محدود و متناهى هستيم و به همين دليل احاطه
ما به او غير ممكن است: «الا انَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ
مُحيطُ؛ آگاه باشيد او به هر چيزى احاطه دارد». [1]
«وَ اللَّهُ مِنْ وَرائِهِمْ مُحيطُ؛
و خداوند به همه آنها احاطه دارد». [2]
به عقل نازى
حكيم تا كى
به فكرت اين ره نمىشود طى!
به كنه ذاتش
خرد برد پى
اگر رسد خسّ به قعر دريا!
در حديث
معروف نبوى صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه آن حضرت نيز مىفرمود:
«ما عَبدناك حَقّ عِبادَتِكَ وَ ما عَرَفْناكَ حَقّ مَعْرِفَتِك؛
ما تو را آن گونه كه شايسته ذات توست عبادت نكرديم، و آن گونه كه حقّ معرفت تو است
تو را نشناختيم!» [3] ولى اشتباه نشود اين سخن به
آن معنى نيست كه چون از «علم تفصيلى» نسبت به ذات پاكش محروميم، از علم و