اعوذ- پناه مىبريم و استعاذه بمعناى پناه بردن است.
شيطان- در لغت، هر نافرمان و سر كشى است اعم از انسان و جن و حيوان و
لذا در قرآن(شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ)
آمده است و وزن آن فيعال است از «شطن» بمعناى دور شده برخى آن را (فعلان) از فعل
«شاط» بمعناى باطل شد دانستهاند ولى صحيح همان قول اولى است زيرا شاطن بمعناى
متمرد و نافرمان در كلمات عرب ديده ميشود[1].
رجيم- دور شده وزنش «فعيل» از رجم بمعناى انداختن.
تفسير:
خدا امر ميكند كه از شر شيطان بخدا پناه ببريد چون هيچ انسانى از
وسوسههاى شيطان بر كنار نيست لذا قرآن ميگويد:(فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ)[2] (هر وقت قرآن ميخوانيد از شر شيطان بخدا پناه ببريد).
معناى اين جمله اينست كه من بخدا پناه ميبرم از شر شيطان كه دور از
خير است و يا دور شده از رحمت خدا است، و رجيم- يعنى مطرود از درگاه خدا و يا كسى
كه هدف تيرهاى لعن است هَمانا خدا همه شنيدنيها را ميشنود (سميع) و بهمه دانستنيها
آگاه است (عليم).