نام کتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 258
همچنين دربارة ازدواج موقت ميفرمايد: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً؛[1]و زناني را كه متعه (ازدواج موقت) واجب است مِهر آنها را بپردازيد».
به هر حال، تلاشهاى فراوان به عمل آمده است تا در جامعه هيچ مردى بى زن و هيچ زنى بدون شوهر نماند. از سوى ديگر، براى اينكه ازدواج سالم باشد و مصالح فردى و اجتماعى انسانها و اهداف خداى متعال از آفرينش به بهترين وجه محقق گردد، ضرورى است كه يك سلسله احكام و مقررات، كه فهم و درک اسرار و حكمتهاى آنها كار آسانى هم نيست، در اين زمينه كاملاً رعايت شود از جمله اينكه پارهاى از زنان محارم انساناند و ازدواج انسان با آنان ممنوع و حرام است.[2] چنانکه ازدواج مسلمان با کافر مشرک نيز مشروعيت ندارد.[3]
اما ازدواج با کافر کتابي ممنوعيتي ندارد: «وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ؛[4] زنان پاكدامن و مؤمن و زنان پاكدامن از اهل كتاب حلالاند، اگر مهرية آنها را بپردازيد؛ پاكدامن باشيد، نه زناكار و نه دوست پنهاني و نامشروع گيريد».
اهل كتاب ذمى به اصول اعتقادى مسلمانان همچون وجود خداى متعال، نبوت و معاد معتقدند و با آنان جهات مشترك دارند و نيز در درون جامعة اسلامى زندگى مىكنند و به جاى خمس و زكات جزيه مىپردازند و از مزاياى زندگى اجتماعى اسلامي بهره ميبرند.
تحريم همجنسبازي
اسلام در مسير تحکيم بنيان خانواده، از يکسو ارضاي غريزة جنسى از طريق