responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پرسشها و پاسخها نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 69

افزون بر اين، دخالت دشمن در ايجاد فضاى آلوده فرهنگى براى نسل جوان و... در نابسامانيهاى فرهنگى تأثيرى عميق گذاشت.

با اين همه، نظام اسلامى، موجب سرفرازى و عزّتمندى كشور ايران در سراسر جهان و سربلندى امّت مسلمان در برابر طاغوتها و مستكبران دنيا گشته، مسلمانان را به وحدت و حركت واداشته است. جنبشهاى اسلامى در بوسنى، چچن، الجزاير، لبنان، مصر، تونس، سودان و حتى در كشورهاى اروپاى غربى و آمريكا، الگو گرفته از نهضت دينى و الهى ملّت ايران است، كه از بركات روى آوردن به دين و ولايت اللّه محسوب مى‌شود.

هيچ كس ادّعا نكرده است كه مجموعه قوانين اسلامى، پس از انقلاب در كشور اجرا شده است، بلكه ـ به تصريح رهبر انقلاب ـ تا تحقق آنچه دين براى جامعه ترسيم مى‌كند، راهى طولانى پيش رو داريم. اين مشكلات و نارساييها مشروعيّت نظام را زير سؤال نمى‌برد.

 

14. با توجه به معصوم نبودن ولى فقيه چرا به قداست وى معتقديد؟!

قداست به معناى محبوبيتِ همراه با احترام شديد است. انسان به علّت كمال خاصّى كه در شخصيتى سراغ دارد، به او محبّت ورزيده و به وى احترام خاصى مى‌گذارد. انسانها همه كمالات را بطور يكسان دارا نيستند، از اين‌رو انسانى كه داراى كمالات فوق العاده و برترى است از محبوبيت و احترام بيشترى برخوردار است.

قداست مانند محبّت از يك مورد شخصى محبوب به ديگر امور منتسب به او نيز ـ به طور طبيعى ـ منتقل مى‌شود، به گونه‌اى كه وقتى شخصى را دوست مى‌داريم، نزديكان و وابستگان‌اش را نيز دوست خواهيم داشت؛ مثلاً وقتى به استاد خود عشق مىورزيم، فرزندان و حتّى وسايل شخصى او را نيز دوست مى‌داريم، به همين دليل است كه مردم ما به خاندان امام(قدس سره)، خانه، حسينيه و حرم ايشان علاقه شديدى نشان مى‌دهند و به آنها عشق مىورزند.

 

قداست، روح دين

روح دين را همين قداست تشكيل مى‌دهد، به طورى كه تمام اديان الهى بر احترام گذاردن خاص به خداوند و هر چه و هر كس كه به او منسوب است تأكيد مى‌ورزند، حتى مذاهب انحرافى نيز براى بت و خدايان قداست قائلند. روايات ما بر اين مطلب تأكيد دارد كه «هل

نام کتاب : پرسشها و پاسخها نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 69
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست