responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بهترین ها و بدترین ها از دیدگاه نهج البلاغه نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 285

 

گفتار بيست و يکم:

تفاوت بدعت با احکام ثانويه و احکام حکومتي

 

بدعت‌انگاري احکام ثانويه(1)

 چون احکام اسلامي را منحصر در احکام اوليه مي‌دانند، احکام ثانوي را خارج از


[1] افزون بر احکام اوليه، مانند وجوب نماز، حرمت نوشيدن شراب و وجوب وضو براي نماز، که در شرع مقدس به لحاظ عناوين اوليه و شرايط عادي وضع گرديده‌اند، براي موقعيت‌هاي ويژه احکام ثانويه جعل شده‌اند. اين احکام با وصف اضطرار، اکراه، ضرر و ديگر عناوين عارضي و ثانوي بر موضوع بار مي‌شوند؛ مانند جواز افطار در ماه رمضان براي کسي که روزه برايش ضرر دارد. دليل نامگذاري چنين حکمي به حکم ثانوي اين است که در طول حکم اولي قرار دارد. برخي عناوين ثانوي در فقه اسلامي که متناسب با آنها احکام ثانوي جعل شده‌ است عبارت‌اند‌ از:

1ـ حفظ نظام: که به معناي حفظ نظم در درون جامعة اسلامي و برقراري نظم و انضباط ميان مردم و سازماندهي اجتماعي و جلوگيري از اختلال و هرج‌و‌مرج است؛

2ـ مصحلت نظام: اين عنوان ثانوي بيشتر در مواردي به كار مي‌رود که رعايت آنها به نفع و صلاح جامعه است و رعايت نکردن آنها موجب اختلال و فساد در جامعه نمي‌شود. البته در پاره‌اي موارد «مصحلت نظام» بر اموري نيز اطلاق مي‌شود که عدم رعايت آنها موجب اختلاف و فساد جامعه گردد، که در اين بخش از مصاديق با عنوان «حفظ نظام» مشترک است. صدور حکم در موارد «مصلحت نظام» از جمله اختيارات حاکم اسلامي است و حوزة مصحلت نظام نيز بيشتر موارد مباح است که حکم الزامي وجوب و حرمت نرسيده است، ولي مصحلت جامعة اسلامي ايجاب مي‌کند که آن امور مباح از سوي حاکم اسلامي ممنوع يا لازم‌الاجرا شود؛ مانند نرخ‌گذاري کالاها و وضع قوانين راهنمايي و رانندگي؛

3ـ عسر و حرج: يکي از قواعد مهمي که در فقه و قوانين اسلامي فراوان مورد استفاده قرار مي‌گيرد «قاعدة نفي عسر و حرج» است. تمسک فقها به اين قاعده در مباحث ابواب گوناگون فقه گوياي اهميت و فوايد فراوان آن است. قاعدة مزبور به اين معناست که از سوي شارع مقدس، حکم حرجي جعل نشده است. محض نمونه، براي کسي که جبيره بر صورت و يا دست دارد و برداشتن آن مستلزم عسر و حرج است، وضوي اختياري و معمولي جعل نشده، بلکه در اين مورد، وضوي جبيره جعل شده است؛

4ـ ضرر: قاعدة نفي ضرر يکي از قواعد ثانوي مهمي است که در فقه اسلامي کاربرد فراواني دارد و از ديرباز فقها در موارد گوناگون بدان تمسک و استدلال کرده‌اند. قاعدة نفي ضرر که با عنوان «لا ضرر و لا ضرار» در سنت و کلمات فقها شناخته شده در تمام منابع فقه اسلامي تثبيت شده است؛

5ـ اکراه: از جمله عناوين ثانوي «اکراه» است که احکام و آثار ويژه‌اي در ابواب گوناگون فقه بر آن بار مي‌شود و به منزلة يک قاعدة فقهي که مستند آن «رفع ما استکرهوا عليه» است، مسئوليت کيفري و کيفر مخالفت با حکم اولي را رفع مي‌کند؛

6ـ اطاعت از پدر و مادر: يکي از عناوين ثانوي «اطاعت از پدر و مادر» است و وجوب آن حکم ثانوي است که بر حکم اولي غيرالزامي حاکم مي‌شود. بر اين اساس، اطاعت از پدر و مادر در صورتي که سبب معصيت خدا، يعني فعل حرام يا ترک واجب نشود، واجب است.

نام کتاب : بهترین ها و بدترین ها از دیدگاه نهج البلاغه نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست