responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : المعجم التطبيقي للقواعد الأصولية في فقه الامامية نویسنده : الرباني البيرجندي، محمد حسن    جلد : 1  صفحه : 9

آثارى چونان غاية المرام صيمرى هرچند شيخ اعظم در مكاسب بسيار بدان استناد كرده يا معالم الدين ابن قطان كه دو جلد فتوايى است با آنكه فتاواى وى مورد توجه صاحب جواهر و ديگران بوده در اين معجم مورد استفاده قرار نگرفته؛ زيرا به چاپ نرسيده‌اند و ارجاع و آدرس دهى به آنها ممكن نبوده است.

فهرست كتاب‌ها و موسوعه‌هايى كه معجم بر اساس آنها تهيه شده جداگانه خواهد آمد.

پس از طى مراحل يادشده، نخست، مجموعه‌اى شامل معجم ترتيبى و معجم موضوعى با فهرست كردن فيش‌ها و ذكر آدرس به صورت صفحه و سطر به ترتيب موضوعات كتب فقهى طى شش سال از سوى حجة الاسلام و المسلمين محمد حسن ربّانى تدوين گرديد و جهت چاپ و انتشار به تصويب اوليه رسيد. در ادامه پس از شكل‌گيرى مجدّد گروه فقه در دفتر تبليغات اسلامى مشهد ضرورت بازنگرى و تصحيح و تكميل آن احساس شد.

در اين مرحله كه خود بيش از شش سال به طول انجاميد؛ تمامى فيش‌ها با تلاش فراوان مجدّدا گردآورى شد و مورد بازخوانى دقيق قرار گرفت، هم‌چنين نمايه‌زنى يا ثبت عناوين از آغاز مورد بازنگرى قرار گرفت. هم‌چنين در طول مدت يادشده بسيارى از كتب و موسوعه‌هاى فقهى با تحقيق و شكل جديد به چاپ رسيده بود، كه تطبيق عناوين و آدرس‌هاى فيش‌ها و نمايه‌ها بر اساس چاپ‌هاى جديد و نوپيدا، ضرورى مى‌نمود، بدين منظور در تمامى عناوين بازنگرى شد و آدرس‌ها بر اساس چاپ‌هاى جديد، ثبت گرديد.

در پايان نكاتى قابل يادآورى است:

1. اين مجموعه حاصل تلاش جمعى از فضلا و فرهيختگان حوزه علميه مشهد است كه پس از سال‌ها تلاش طاقت‌فرسا و تهيه و بررسى ده‌ها هزار فيش از 57 كتاب فقهى به دست آمده است اهميّت اين معجم و فوائد كاربردى آن و جايگاه آن در جستجوها و مطالعات و پژوهش‌هاى فقهى- اصولى بر عالمان و فرهيختگان و پژوهشگران پوشيده نيست. با اين همه بى‌ترديد كاستى‌ها و نابايستگى‌هايى در آن هست كه مى‌توان با بهره‌مندى از رهنمودهاى فاضلان گرامى به اصلاح و تكميل آن همت گمارد.

2. چنان‌كه پيش‌تر گفته شد، بخش نخست اين معجم در پنج مجلد هم اينك عرضه مى‌شود كه شامل دوره دوم از ادوار چهارگانه موسوعه‌هاى فقهى و شامل عصر متأخران است. تهيه معجم از كتب متقدمان شامل ابن بابويه تا محقق حلّى هم‌زمان با دوره دوم مورد توجه قرار گرفته و فيش‌بردارى‌هاى آن نيز انجام شده كه به دلايلى به عنوان فاز دوم تعيين شده‌

نام کتاب : المعجم التطبيقي للقواعد الأصولية في فقه الامامية نویسنده : الرباني البيرجندي، محمد حسن    جلد : 1  صفحه : 9
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست