responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 4


دلالت كند بر آن كه نماز را ملائكة اللَّه بالا برند به سوى آسمان يا با صورت پاكيزهء سفيد . و آن در وقتى است كه در اوّل وقت بجا آورد و ملاحظهء آداب آن نمايد ، و در اين صورت دعاى خير به نمازگزار كند . و يا با صورت تاريك سياه . و آن در وقتى است كه آن را بى عذر تأخير اندازد و اقامهء حدود آن نكند ، و در اين صورت او را نفرين كند . و اين حديث علاوه بر آن كه دلالت بر صور غيبيّهء ملكوتيّه كند دلالت بر حيات آنها نيز كند ، چنانچه برهان نيز قائم است بر آن و آيات و اخبار دلالت بر آن كند . چنانچه حق تعالى فرمايد : و إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان 29 : 64 . [1] و به مضمون اين حديث شريف احاديث ديگرى است كه ذكر آنها موجب تطويل است .
و از حضرت صادق سلام اللَّه عليه روايت است كه » چون بندهء مؤمن داخل قبر شود ، نماز در جانب راست او و زكات در جانب چپ او است ، و خوبى او بر او سايه افكند و صبر در گوشه اى قرار گيرد ، و چون دو ملكى كه موكَّل سؤالند داخل شوند ، صبر به نماز و زكات و نيكويى گويد : با شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم . « [2] و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللَّه در ثواب الاعمال حديث فرموده . و دلالت آن بر صور غيبيّهء برزخيّه و حيات و شعور آنها واضح است . و احاديث تمثّل قرآن به صورت ملكوتيّه و تمثّل نماز بسيار است .



[1] - » بدرستى كه سراى آخرت ( سراى ) زندگى ( واقعى ) است . « ( عنكبوت - 64 ) .
[2] - اصول كافى ، ج 3 ، ص 143 ، » كتاب الايمان و الكفر « ، » باب الصّبر « ، حديث 8 . ثواب الاعمال ، ص 203 ، » ثواب الصّلوة و الزّكاة و البّر و الصّبر « ، حديث 1 . . آسمان برد . نماز ( به نماز گزار ) گويد : خدا تو را نگاه دارد همان گونه كه مرا نگاه داشتى ، مرا به ملكى بزرگوار سپردى . و كسى كه نمازها را بى سبب به تأخير اندازد و حدود آنها را حفظ نكند ، فرشته نماز او را سياه و تاريك به آسمان برد در حالى كه نماز با صداى بلند به نماز گزار گويد : مرا ضايع كردى ، خداى تو را ضايع كند آنچنانكه مرا ضايع كردى ، و خدا تو را رعايت نكند ، آنچنانكه تو مرا رعايت نكردى . » - وسائل الشيعة ، ج 3 ، ص 90 ، « كتاب الصّلوة » ، « أبواب المواقيت » ، باب 3 ، حديث 17 . ( با اختلافى اندك ) .

نام کتاب : آداب نماز ( فارسي ) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 4
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست