responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 79


زيبا و پسنديده سيرت شد . منذر براى او امكان خوشگذرانى را هم فراهم ساخت بر اسبان اصيل و گزينه سوار مىشد و بر شتران رهوار مىنشست و پشت سرش زنان نوازنده سوار مىشدند و او را سرگرم و شاد مىكردند و با همان حال بيشتر به تعقيب و شكار گورخر مىپرداخت و بدين جهت ضرب المثل جوانمردى و آسايش خاطر شد : [ 79 ] < فهرس الموضوعات > كشته شدن عمرو بن تبع < / فهرس الموضوعات > كشته شدن عمرو بن تبع :
گويند چون عمرو بن تبع برادر خود حسان و بزرگان قوم را كشت كار حميريان و پادشاهى ايشان سستى گرفت ، مردى از ايشان كه از خاندان حكومتى نبود بنام صهبان پسر ذوخرب بر او خروج كرد ، عمرو را كشت و بر پادشاهى چيره شد .
< فهرس الموضوعات > صهبان و عدنانيها در تهامة < / فهرس الموضوعات > صهبان و عدنانيها در تهامة :
[ 80 ] صهبان همان كسى است كه براى جنگ با فرزندان معد بن عدنان به تهامه آمد و سبب آن چنين بود كه چون فرزندان معد بسيار و پراكنده شدند بر يك ديگر ستم روا داشتند و درگير شدند ، ناچار به صهبان متوسل شدند و گروهى را پيش او فرستادند و از او خواستند مردى را بر ايشان پادشاه كند كه داد ضعيف را از قوى بازستاند و اين از بيم تعدى در جنگها بود ، صهبان ، حارث بن عمرو كندى را براى ايشان فرستاد ، صهبان حارث را از اين جهت كه مادرش از قبيله بنى عامر بن صعصعه [ 81 ] بود و عدنانيها دايىهايش شمرده مىشدند براى اين كار برگزيد و حارث همراه زن و فرزندان خويش آنجا رفت و چون مستقر شد فرزندش حجر بن عمرو را كه پدر امرؤ القيس شاعر است به سرپرستى قبيله هاى اسد و كنانه و پسر ديگرش شرحبيل را بر قبيله هاى قيس و تميم و پسر ديگرش معدى


79 - حيره : شهرى از دوره جاهلى در عراق كه فاصله آن از كوفه يك فرسنگ است نجف و خورنق همانجاست ، ر . ك ، ترجمه تقويم البلدان - ص 339 ، ( م ) . 80 - تهامه : بكسر اول ، از سرزمينهاى شبه جزيره عربستان و ناحيه جنوبى آن است و اقوال مختلف در اين مورد گفته‌اند ، ر . ك ، ياقوت ، معجم البلدان ص 436 ج 2 چاپ مصر 1906 ميلادى ( م ) . 81 - براى اطلاع بيشتر از اين قبيله ، ر . ك ، ابن حزم اندلسى ، جمهرة انساب العرب ص 271 چاپ استاد عبد السلام محمد هارون ، مصر 1971 - ( م ) .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست